تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,500 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,084,352 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,188,663 |
بازنمایی الگوهای اشتغال زنان در متون درسی ایران | ||
زن در توسعه و سیاست | ||
مقاله 2، دوره 9، شماره 2 - شماره پیاپی 554626، شهریور 1390، صفحه 39-80 اصل مقاله (350.01 K) | ||
نویسنده | ||
یعقوب فروتن | ||
استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه مازندران- بابلسر | ||
چکیده | ||
افزایش چشمگیر میزان اشتغال زنان در جهان از نیمه دوم قرن بیستم به بعد، به عنوان مهمترین مشخصه «انقلاب در نقشهای جنسیتی» نامیده شده است (دیویس 1984، کوتر و همکاران 2001). در ایران، علیرغم توانمندیهای قابل توجه زنان و پیشرفتهای برجستهای که طی سالهای اخیر در خصوص عناصر زمینهساز افزایش مشارکت آنان در بازار کار به وقوع پیوسته است (مانند افزایش تحصیلات زنان به ویژه تحصیلات دانشگاهی، افزایش میانگین سن ازدواج، کاهش سطح باروری و روند فزاینده نگرش موافق با اشتغال زنان)، میزان مشارکت زنان در بازار کار همچنان پایین است. معمولاً سطح پایین اشتغال زنان به میزان قابل ملاحظهای ریشه در زمینههای اجتماعی و فرهنگی دارد که از طریق سیستمهای آموزشی و متون درسی بازتولید میشود. در این تحقیق با استفاده از تکنیک تحلیل محتوا، مهمترین الگوها و ویژگیهای اشتغال زنان در متن و تصاویر کتابهای درسی سه مقطع تحصیلی ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان مورد مطالعه قرار گرفته است. مطابق نتایج این تحقیق، الگوی سنتی تفکیک نقشهای جنسیتی داخل و خارج خانه و مدل «مرد، نان آور خانوار» (مک دونالد 2000) به وضوح در این کتابهای درسی بازنمایی شده است. تنوع شغلی بسیار محدود و همجنس بودن افرادی که زنان شاغل با آنان سروکار دارند، نیز از مهمترین ویژگیهای بازنمایی اشتغال زنان در کتابهای درسی محسوب میشود. به علاوه، تفاوتهای مهم و قابل ملاحظهای در خصوص الگوها و ویژگیهای اشتغال زنان بر حسب مقاطع تحصیلی، پایه تحصیلی و عناوین کتابهای درسی در این تحقیق مشاهده گردید. | ||
کلیدواژهها | ||
اشتغال زنان؛ جامعه پذیری؛ سیستم آموزشی؛ کتابهای درسی؛ نقشهای جنسیتی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,339 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,497 |