![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,693,221 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,922,576 |
پیامدهای فرهنگ رفاه برای دینداری | ||
فلسفه و کلام اسلامی | ||
مقاله 5، دوره 43، شماره 2 - شماره پیاپی 529836، مهر 1389، صفحه 83-101 اصل مقاله (245.23 K) | ||
نویسندگان | ||
قربان علمی1؛ بهزاد حمیدیه2 | ||
1دانشیار دانشگاه تهران | ||
2عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی | ||
چکیده | ||
رفاه را بهدشواری میتوان تعریف کرد. با وجود این، از ملاحظه تعاریف مختلف میتوان آن را به برخورداری از امکانات زندگی در سه حوزه اصلی، یعنی بودن، صیرورت، و تعلّق، تعریف کرد. فرهنگ رفاه عبارت است از اصالت یافتن رفاه مادّی و اومانیستی همراه با ابرازگرایی سوژه. در عصر حاضر، فرهنگ رفاهِ گستردهای شکل گرفته است و با ارزشها و معانی جدیدی که با خود به همراه آورده، تأثیر قابلملاحظهای بر کیفیّت و کمّیّت دینداری نهاده است. نظام معنایی نهفته در رفاه، یعنی سوژهمحوری و تأصل انسان، همراه با فرهنگ احساسگراییِ سطحی، زمینه بسیار مساعدی جهت تحوّل دینداری فراهم کرده است. رابطه انسان با خدا، از رابطه تکلیفی و تعبّدی به رابطه اختیاری و رمانتیک تحوّل یافته است و نیز دین به گونهای تعریف شده است که تضادّی با رفاه نداشته باشند. دینداری در تحت حاکمیّت فرهنگ رفاه، در معرض آن است که دین را به وسیله و ابزاری رفاهزا تبدیل کند. همه تحلیلهای فوق، به صورت کاملاً آشکار در جنبشهای معنویّتگرای نوپدید قابلمشاهده است. | ||
کلیدواژهها | ||
احساسگرایی سطحی؛ پستمدرنیسم؛ جنبشهای نوپدید معنویتگرا.؛ رفاه؛ سوژهمحوری؛ فرهنگ رفاه | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,564 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,130 |