تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,112,321 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,216,112 |
تئاتر تعلیمی ـ تربیتی (پداگوژیک): مطالعهای تطبیقی | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی | ||
مقاله 9، دوره 2، شماره 39 - شماره پیاپی 484672، تیر 1390، صفحه 79-86 اصل مقاله (300.81 K) | ||
نویسندگان | ||
مجید سرسنگی1؛ رحمت امینی2 | ||
1استادیار، دانشگاه تهران | ||
2دانشجوی دکتری پژوهش هنر، دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
در دهههای اخیر بهویژه با گسترش روزافزون هنر تئاتر در کشورهای مختلف، و نیز طرح نظریههای جدید نمایشی مبنی بر ظرفیتهای بالای این هنر در مسیر ارتقای کیفیت زندگی بشر، وجوه تازهای از این هنر بازشناسی و ارائه شده است. یکی از این وجوه، که از سوی بخش وسیعی از نهادهای آموزشی و تربیتی، و نیز محافل علمی و دانشگاهی مورد توجه قرار گرفته است، تئاتر تعلیمیـ تربیتی یا پداگوژیک نام دارد. هنر نمایش به صورت عام و تئاتر به صورت خاص از دیرباز با دو کارکرد متفاوت به جامعهی بشری معرفی شده است: کارکرد فرهنگیـ روشنفکری، که بیشتر بر جنبههای ارائهی اثر هنری مستقل به مخاطبان تاکید دارد، و کاربرد تعلیمیـ تربیتی که متضمن پرورش روح، آموزش و ارتقای کیفی زندگی انسان است. کاربردی که تئاتر را نه فقط هنری برای سرگرم کردن مخاطبان و اقناع ذوق هنری آنان ، بلکه فرایندی پیچیده و موثر بر سیر تحولات فکری بشر می داند. مقالهی حاضر با استناد به آرای متفکرانی چون ماکارنکو و فریر و بوآل و نیز تجارب جهانی در حوزهی استفاده از تئاتر در راستای مقاصد تعلیمی و تربیتی به بررسی ویژگیهای تئاتر تعلیمیـ تربیتی (پداگوژیک) و تفاوتهای آن با تئاترهایی که صرفاً اهداف دیگری از جمله فرهنگیـ روشنفکری را دنبال میکنند، پرداخته است. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش؛ بازیهای نمایشی؛ تئاتر پداگوژیک؛ تئاتر فرهنگیـ روشنفکری؛ تعلیم و تربیت | ||
مراجع | ||
احدی، حسن و بنی جمالی، شکوه السادات (1375)، روانشناسی رشد، چاپ نهم، نشر بنیاد، تهران.
شهرکیپور، حسن و بنی سی، پریناز (1386) ظهور پداگوژیهای جدید در هزاره سوم، انتشارات فراشناختی اندیشه تهران.
کداسن، هایدی و شفر، چارلز (1382)، بازی درمانی، ترجمه ی سوسن صابری و پریوش وکیلی، انتشارات آگاه، تهران.
ناظرزاده کرمانی، فرهاد (1367) سبکهای اجرایی در تئاتر معاصر جهان، دفتر نشر آثار هنری، تهران.
هولتن، اورلی (1384) مقدمه بر تئاتر، آینهی طبیعت، ترجمهی محبوبه مهاجر، چاپ سوم، انتشارات سروش، تهران.
Brecht, Bertolt (1964), Brecht on Theatre: The development of an Aesthetic, Trans: John willet, Hill and wang, New York. Bruner, J. (1990), Acts of Meaning, Harvard university press, Cambridge. Mt.
Chalmers, Debbie (2007), Drama 3-5, A Practical Guide to Teaching Drama to Children in the Foundation on Stage, Rout ledge press, London and New York.
David, Hornbook, (1998), Education and Dramatic Art, Routledge press, London and New York.
Freire, Paulo (2007), Pedagogy of the Oppressed Continuum, New York.
J.Landy, Robert (1982), Hand Book of Educational Drama and Theatre, Greenwood press.
Landy, Robert. J (1993), Person and Performance, Rutledge press, London and New York.
M.S. Sillk and J.P, Stern (1995), Nietzsche on Tragedy, University press, Cambridge
Nicholson, Helen (2005), Applied Drama, The gift of the theatre, Macmillan.
Piaget J. (1953), The Origins of Intelligence in the Child, London, Routledge and key Paul. Ritch, Pamela (2004) Basic Principles of creative Drama,
http://www.orathest.cfa.ilstu.deu/psritch/the Basic Principles.html
Smiley, Sam (1971), The Structure of Action, prentice-Hall, INC, Newjersey.
Somers, J. (1996) Drama and Theatre in Education, Ontario, Captus University Press.
Taylor. P (1996) Researching Drama and Arts Education: Paradigns and Possibilities, London: The Falmer Press.
Thampson, James nad Schechner, Richard (2004), Why Social Theatre? in TDR, The Drama Review, New York University, Pp.11-16. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,367 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,217 |