تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,111,976 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,215,675 |
واقعیت استیلیزه در تئاتر رئالیستی معاصر | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی | ||
مقاله 8، دوره 2، شماره 39 - شماره پیاپی 484672، تیر 1390، صفحه 69-77 اصل مقاله (428.98 K) | ||
نویسنده | ||
محمدمهدی سلطانی سروستانی | ||
استادیار، دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
بازنمایی واقعیت بر روی صحنه، منجر به پیدایش دیدگاه های متفاوت و یا حتی گاهی متضاد راجع به تئاتر رئالیستی می شود. گروهی، تئاتر رئالیستی را تئاتری می دانند که واقعیت«مکشوف » را، متعهدانه و متبحرانه، به معرض نمایش می گذارد. اما، گروهی دیگر، تئاتر رئالیستی را تئاتری می دانند که واقعیت را «خلق می کند» و پس از گذراندنش از فیلترهای پالایشی، بدون هیچ تعهدی نسبت به ارائ? واقعیت روزمره، آن را نمایش می دهد. در هر صورت، آنچه مسلم است، اینکه، تئاتر واقعگرا، تئاتری واقعی نیست. واقعیت در تئاتر، در یک فرایند تئاتریکال، «بازنمایی» می شود. همین عنصر «بازنمایی» است که واقعیت ارائه شده در هنر را تحریف کرده و به یک «واقعیت استیلیزه »، یا شیوه پردازی شده تبدیل می نماید. از این رو، در تئاتر، استیلیزاسیون ، هدف نیست، بلکه «روش» است، روشی است دیالکتیک که می خواهد واقعیت پنهان در مناسبات روزمر? اجتماعی بشر را به صورت توهمی از واقعیت و بر اساس ارتباط علت و معلولی افشا نماید. در فرایند شیوهپردازی، رئالیسم خام به «رئالیسم آگاه» تبدیل می شود. دراین پژوهش، ابتدا سعی داریم به تعریفی مشخص از واقعیت در ساختار تئاتر رئالیستی نایل شویم و به شیو? قیاسی، واقعیتِ حقیقی را با واقعیتِ شیوه پردازی شده تحلیل نماییم. | ||
کلیدواژهها | ||
تئاتر رئالیستی؛ رئالیسم؛ شیوه پردازی؛ واقعیت | ||
مراجع | ||
گرانت، دیمیان (1385)، رئالیسم، ترجمۀ حسن افشار، نشر مرکز ، تهران.
فورست، لیلیان و دیگران (1376)، ناتورالیسم، ترجمۀ حسن افشار، چاپ دوم، نشر مرکز، تهران.
پیتر بروک (1384)، رازی در میان نیست، ترجمۀ محمد شهبا، انتشارات هرمز، تهران.
سیدحسینی، رضا (1381)، مکتبهای ادبی، چاپ یازدهم، انتشارات نگاه، تهران.
Jacquot, Jean (1967), Réalisme et poésie au théâtre, Centre national de la recherche scientifique, Paris.
Dort, Bernard (1971) Théâtre réel, 1967-1970, Éditions du Seuil, Paris.
Saison, Maryvonne (1998), Les Théâtres du réel : pratiques de la représentation dans le théâtre contemporain: L'Harmattan, Paris. Kirchner, Yves, Pruvost-Beaurain, Jean-Marie (2002), …, ENCYCLOPAEDIA UNIVERSALIS, Corpus 19, Paris.
Vattimo, Gianni (1991) Éthique de l'interprétation, Éd. La Découverte, Paris.
Maupassant, Guy (1888), Pierre et Jean, Oeuvres, Éditions Complexe, Paris.
Sartre, Jean-Paul (1948), « Qu'est-ce-que la littérature? », in Situations II, Gallimard, Paris.
Prigent, Christian, (1996), Une erreur de la nature, POL, Paris.
J. Becker, George (1963), Documents of Modern Literrary Realism,Princeton. Mendilow, A. A (1952), Time and the Novel, Peter Nevill, London.
Wellek, René (1963), »The Concept of Realism in Literary Scholarship« in concepts of Criticism, New Haven.
Stevens, Wallace (1957), Opus Posthumous, Knopf, New York.
Levin, Harry (1963), The Gates of Horn, Oxford UP, New York.
Ranvaud, Don (1978-9), »Brook's Remarkable Men «, Framework, issue 9.
Brook, Peter and Carriere, Jean Claude (1982), The Conference of the Birds, The Dramatic Publishing Company, Chicago. Grotowski, Jerzy (1971), Vers un théâtre pauvre, traduction française de B. Levenson, Claude, l'Age d'homme, Lausanne. Abirached, Robert (1994), La Crise du personnage dans le théâtre moderne, Gallimard, Paris.
Aucouturier, Michel (1998), Le Réalisme socialiste, Presses universitaires de France, Paris.
Becker, Colette (1992), Lire le réalisme et le naturalisme, Dunod, Paris.
Bonnevie, Serge (2007), Le sujet dans le théâtre contemporain, L'Harmattan, Paris. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 8,114 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,851 |