![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,683,324 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,912,858 |
بازپژوهی ماهیت اقاله در فقه و حقوق وضعی ایران | ||
فقه و مبانی حقوق اسلامی | ||
مقاله 8، دوره 43، شماره 1 - شماره پیاپی 481580، شهریور 1389، صفحه 175-190 اصل مقاله (139.22 K) | ||
نویسندگان | ||
علی مظهر قراملکی1؛ حجت قاسمی2 | ||
1دانشیار دانشگاه تهران | ||
2کارشناسی ارشد دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
اقاله یک عمل حقوقی است که با تراضی متعاقدین صورت میپذیرد و موجب انحلال عقد میشود. فقیهان امامیه، حنبلیه و شافعیه مطلقاً اقاله را فسخ میدانند. فقیهان حنفی اقاله را نسبت به متعاملین، فسخ، اما نسبت به اشخاص ثالث، بیع جدید تلقی میکنند. از دید فقیهان مالکیه، اقاله بیع جدید است؛ اما قانون مدنی اقاله را تفاسخ میداند. به نظر میرسد به دلیل دارا بودن تراضی که رکن و جوهره اساسی عقد میباشد، اقاله، یک عقد و قرارداد نامعین است. برخلاف نظر فقیهان مالکیه و حنفیه، از دیدگاه فقیهان امامیه، شافعیه و حنبلیه، اقاله، حق شفعه ایجاد نمیکند. از نظر برخی فقیهان، بر مبنای عقد جدید بودن اقاله، منعی در شرط افزایش یا کاهش ثمن در اقاله وجود ندارد. بر مبنای بیع بودن اقاله، عقد سلم قابل اقاله نیست. برمبنای بیع جدید بودن اقاله، تلف عوضین یا یکی از آن دو، مانع اقاله است. فقیهان مالکیه و حنفیه اقال? اقاله و جعل خیار در آن را صحیح میدانند؛ حال آنکه فقیهان امامیه، شافعیه و حنبلیه عکس این مطلب را معتقدند. | ||
کلیدواژهها | ||
آثار؛ اقاله؛ عقد؛ فسخ؛ ماهیت | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,071 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 11,189 |