تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,032 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,502,554 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,766,675 |
شناسایی موانع و مشکلات شکلگیری یادگیری شغل محور در بین دانشجویان رشتههای کشاورزی دانشگاه تهران | ||
تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران | ||
مقاله 10، 2-41، شماره 2 - شماره پیاپی 418164، شهریور 1389، صفحه 219-229 اصل مقاله (399.61 K) | ||
نویسندگان | ||
حسین شعبانعلی فمی1؛ شهلا آقاپور1؛ امیر علم بیگی2 | ||
1پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران، ترویج و آموزش کشاورزی | ||
2پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران، ترویج کشاورزی | ||
چکیده | ||
این تحقیق در پی شناسایی موانع و مشکلات شکلگیری یادگیریهای شغل محور در بین دانشجویان کشاورزی دانشگاه تهران بود که به روش پیمایشی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش شامل دانشجویان کشاورزی سال آخر مقطع کارشناسی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران است که در مجموع شامل 1103 نفر میباشد. از بین آنها به صورت تصادفی و با رعایت انتساب متناسب 201 نفر (بر حسب محاسبه فرمول کوکران) انتخاب شدند. ابزار تحقیق پرسشنامهای با دو بخش بود که، بخش اول ویژگیهای فردی و بخش دوم مربوط به گویههای موانع و مشکلات یادگیری شغل محور در نظام آموزشعالی میباشد. روایی پرسشنامه بر اساس نظر جمعی از اساتید رشته ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه تهران تایید گردید. سپس جهت تعیین پایایی پرسشنامه تعداد 30 پرسشنامه در بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشجویان منابع طبیعی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران، که در واقع خارج از جامعه آماری اصلی هستند؛ پیش آزمون شد. مقدار آلفای کرونباخ برای بخش دوم (81/0=?) نشان داد که وسیله تحقیق از قابلیت بالایی برای جمعآوری اطلاعات برخوردار است. یافتههای تحقیق حاکی از آن است که موانع و مشکلات یادگیری شغل محور در پنج دسته عوامل انگیزشی ـ برنامهریزی، اطلاعاتی- ارتباطی، سیاستگذاری، خدمات برون رسانی دانشگاه و محیطی قرار گرفتند و در مجموع حدود 70 درصد از واریانس را تبیین کردند. لذا میتوان بیان نمود که مهمترین مشکلات یادگیری شغل محور در بین دانشجویان کشاورزی مربوط به عامل انگیزشی ـ برنامهریزی بوده است. | ||
کلیدواژهها | ||
دانشجویان کشاورزی؛ دانشگاه تهران؛ موانع؛ یادگیری شغل محور | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,813 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,325 |