![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,697,002 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,927,820 |
تصویر زن درآثار راسین با نگاهی بر سه تراژدی آندروماک، بریتانیکوس و فدر | ||
پژوهش ادبیات معاصر جهان | ||
مقاله 1، دوره 15، شماره 59، مهر 1389، صفحه 5-19 اصل مقاله (244.69 K) | ||
نویسندگان | ||
غلامرضا ذات علیان1؛ عفت الله وردی2 | ||
1دانشگاه آزاد اسلامی، دکترا | ||
2دانشگاه آزاد اسلامی، دانشجوی دکتری | ||
چکیده | ||
ژان راسین، نویسندة قرن هفدهم فرانسه، در آثار خود نقش چشمگیری را به زنان داده است، تا جایی که برخی، از او به عنوان بنیانگذار نقش زن در ادبیات نام بردهاند. در این نوشتار به بررسی موقعیت سه قهرمان زن با نامهای آندروماک در تراژدیای به همین نام، آگریپین در تراژدی بریتانیکوس و ف?در در تراژدی ف?در میپردازیم. این سه، زنانیاند با انگیزههایی متفاوت و موقعیتهایی استثنایی. تفاوتهای فاحشی آنان را از یکدیگر متمایز میکند. با این حال عواملی مانند نحوة برخورد گاه یکسان با مشکلات، وابستگی به گذشته و نقش تأثیرگذار هر یک از این زنان بر سرنوشت دیگر شخصیتهای تراژدی، آنان را به یکدیگر شبیه میسازد. هر یک از این نمایشنامهها جایگاه ویژهای در آثار راسین به خود اختصاص داده است. آندروماک نخستین موفقیت بزرگ او را در محافل ادبی رقم میزند. بریتانیکوس به شهرتش میافزاید، چرا که نویسنده بر خلاف سنت معمول خود از اساطیر یونانی فاصله گرفته و به سراغ تاریخ روم باستان میرود. فدر نیز شناخته شدهترین و بحثبرانگیزترین نمایشنامة او و نیز آخرین نمایشنامهای است که نویسنده در آن به اشتیاق و احساسات پرشور انسانی میپردازد. ضمن این که توجه خاص راسین به ظرافت رفتار قهرمان زن، و در عین حال پیچیدگی آن، بیانگر شناخت نویسنده از لایههای درونی احساسات زنانه است. | ||
کلیدواژهها | ||
آگریپین؛ آندروماک؛ بریتانیکوس؛ تراژدی؛ راسین؛ زن؛ فِدر | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,305 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,851 |