تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,113,019 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,216,848 |
تأثیر تغییر پذیری تمرین و سن بر یادداری و انتقال دقت پرتاب از بالای شانه در کودکان | ||
رشد و یادگیری حرکتی ورزشی | ||
مقاله 7، دوره 1، شماره 1، تیر 1388، صفحه 115-133 اصل مقاله (523.8 K) | ||
نویسندگان | ||
ندا شهرزاد1؛ عباس بهرام2؛ محسن شفیع زاده3؛ مرجان صفاری4 | ||
1دانشجوی دکتری دانشگاه تهران | ||
2دانشیار دانشگاه تربیت معلم تهران | ||
3استادیار دانشگاه تربیت معلم تهران | ||
4دانشجوی دکتری دانشگاه تربیت مدرس | ||
چکیده | ||
هدف از تحقیق، تعیین تأثیر تغییرپذیری تمرین و سن بر یادداری و انتقال دقت پرتاب از بالای شانه در کودکان است. به این منظور از آزمون تعدیل یافتة دقت پرتاب از بالای شانة خلجی و شفیع زاده (1383) استفاده شد. نمونة منتخب شامل 48 کودک دختر راست دست (16 کودک در هر گروه 4-5-6 ساله) و روش نمونه گیری به صورت داوطلبانه بود. کودکان در هر گروه سنی بر اساس نمره های پیش آزمون به گروه تمرین ثابت و متغیر تقسیم شدند. گروه تمرین ثابت تنها با هدف 60*60 سانتیمتر تمرین کرد، در حالی که گروه تمرین متغیر با هدف های 90*90، 60*60 و 30*30 سانتیمتر به تمرین پرداخت. دورة اکتساب در 3 روز و هر روز شامل 4 دسته کوشش و هر دسته کوشش شامل 6 پرتاب با دست برتر بود. آزمون یادداری 24 ساعت پس از پایان دورة اکتساب اجرا شد. آزمون انتقال با تغییر در اندازة هدف پس از آزمون یادداری و آزمون انتقال تاخیری یک هفته بعد اجرا شد. به منظور تجزیه و تحلیل آماری داده ها از تحلیل واریانس عاملی مرکب و آزمون تعقیبی توکی استفاده شد. در آزمون یادداری تفاوت معنی داری بین گروه تمرین ثابت و متغیر مشاهده نشد (05/0 P>). در آزمون های انتقال عملکرد، گروه تمرین متغیر بهتر از گروه تمرین ثابت بود (05/0 P<). اثر اصلی سن در تمام مراحل تحقیق معنی دار بود و 6 ساله ها بهتر از 4 و 5 ساله ها بودند (05/0 P<) اما بین 4 و 5 ساله ها اختلاف معنی داری وجود نداشت (05/0 P>) . سن آزمودنی ها بر عملکرد دقت پرتاب از بالای شانه تاثیر داشت و تغییر پذیری تمرین موجب بهبود عملکرد دقت پرتاب از بالای شانة کودکان دختر 4، 5 و 6 ساله در آزمون انتقال شد. | ||
کلیدواژهها | ||
انتقال؛ تغییر پذیری تمرین؛ دقت پرتاب از بالای شانه؛ سن؛ کودکان .؛ یادداری | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,072 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,857 |