تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,500 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,084,895 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,189,004 |
تأثیر تمرین های ادراکی – حرکتی بر بهبود قابلیت های حرکتی دانش آموزان با اختلال هماهنگی رشدی دورة ابتدایی شهر تهران | ||
رشد و یادگیری حرکتی ورزشی | ||
مقاله 3، دوره 1، شماره 2، مهر 1388، صفحه 47-63 اصل مقاله (155.29 K) | ||
نویسندگان | ||
زهرا سلمان1؛ محمود شیخ2؛ مریم سیف نراقی3؛ الهه عرب عامری4؛ سیدمهدی آقاپور4 | ||
1استادیار دانشگاه علامه طباطبایی | ||
2دانشیار دانشگاه تهران | ||
3استاد دانشگاه علامه طباطبایی | ||
4استادیار دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
هدف اصلی تحقیق حاضر، بررسی تأثیر تمرین های ادراکی _ حرکتی بر بهبود قابلیت های حرکتی کودکان با اختلال هماهنگی رشدی است. روش انجام تحقیق نیمه تجربی است. جامعة آماری پژوهش دانش آموزان دورة ابتدایی با اختلال هماهنگی رشدی (دختر و پسر) از سه منطقة انتخابی شهر تهران هستند که در سال تحصیلی 87-86 مشغول تحصیل بودند. نمونة آماری شامل 194 کودک است که به صورت تصادفی به دو گروه تجربی و کنترل تقسیم شدند. ابتدا از کل شرکت کنندگان پیش آزمون به عمل آمد. سپس گروه تجربی به مدت 2 ماه (24 جلسه) فعالیت های ادراکی – حرکتی را انجام دادند و بعد از طی این مدت، پس آزمون برای هر دو گروه به اجرا درآمد. کودکان توسط آزمون ارزیابی حرکتی که شامل مهارت های دستی، تعادل ایستا و پویا و مهارت های توپی بود. به منظور پاسخ به این سؤال که آیا تمرین های ادراکی – حرکتی انجام شده در بهبود اختلال هماهنگی رشدی کودکان مؤثرند یا خیر، مورد مطالعه قرار گرفتند. بعد از طی مراحل مذکور، اطلاعات با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی و نرم افزار کامپیوتری SPSS : PC نسخة 13 تجزیه و تحلیل شد. نتایج بیانگر بهبود اختلال هماهنگی رشدی گروه تجربی نسبت به گروه کنترل است. از یافته های این تحقیق می توان استنباط کرد که تمرین های ادراکی – حرکتی سبب بهبود اختلال هماهنگی رشدی کودکان می شوند. بنابراین پیشنهاد می شود برای افزایش آمادگی حرکتی کودکان در مدارس و در نتیجه بهبود اختلال های رشدی، برنامه های تمرینی ادراکی – حرکتی اجرا شود. | ||
کلیدواژهها | ||
آزمون ارزیابی حرکتی کودکانMABC؛ اختلال هماهنگی رشدیDCD؛ تمرین ادراکی – حرکتی؛ کودکان دبستانی. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,890 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 6,196 |