تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,539 |
تعداد مقالات | 70,537 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,174,589 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,280,845 |
رابطه هوش هیجانی و رضایت شغلی معلمان تربیت بدنی | ||
نشریه مدیریت ورزشی | ||
مقاله 3، دوره 2، شماره 6، مهر 1389، صفحه 47-111 اصل مقاله (220.29 K) | ||
نویسندگان | ||
سعید یارمحمدی منفرد1؛ مهرعلی همتی نژاد طولی2؛ رحیم رمضانی نژاد3 | ||
1کارشناس ارشد مدیریت ورزشی | ||
2استادیار دانشگاه گیلان | ||
3دانشیار دانشگاه گیلان | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر به منظور تعیین نوع رابطه هوش هیجانی و پنج مؤلفه آن با رضایت شغلی معلمان تربیت بدنی انجام گرفته است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی بود و جامعه آماری نیز کلیه معلمان تربیت بدنی استان زنجان در سال تحصیلی 1387 – 1386 بود. از بین 486 معلم تربیت بدنی، 215 نفر با بهره گیری از روش نمونه گیری طبقه ای متناسب به طور تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها، شامل پرسشنامه استاندارد هوش هیجانی سیبریا شرینگ و پرسشنامه شاخص توصیف شغلی (JDL) بود. از روش های آمار توصیفی و استنباطی (ضریب همستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام و Z فیشر) برای تحلیل آماری داده های پژوهش استفاده شد. نتایج نشان داد که همبستگی مثبت و معنی داری بین هوش هیجانی با رضایت شغلی (349/0 = r) و همچنین بین سه مؤلفه مهارت های اجتماعی، همدلی و خودانگیزی با رضایت شغلی در سطح 05/0 ?P وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که از بین پنج مؤلفه هوش هیجانی، متغیرهای مهارت های اجتماعی 442/0، همدلی 302/0 و خودانگیزی 235/0 پیش بینی کننده رضایت شغلی معلمان بودند. فیشر محاسبه شده نشان داد که تفاوت بین ضرایب همبستگی در بین معلمان دارای مدرک تحصیلی دیپلم و معلمان دارای مدرک کارشناسی ارشد، در سطح 05/0 ?P معنی دار است. به نظر می رسد می توان در کنار فراهم ساختن امکانات و تأمین نیازهای بجای معلمان، با آموزش و افزایش هوش هیجانی، رضایت شغلی آنان را افزایش داد. | ||
کلیدواژهها | ||
رضایت شغلی؛ معلم تربیت بدنی.؛ هوش هیجانی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 6,346 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 5,549 |