تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,500 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,086,980 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,190,165 |
کاربرد روش تحلیل پوششی دادهها برای تعیین بهرهوری و رتبهبندی دانشکده و گروههای آموزشی تربیت بدنی و علوم ورزشی | ||
نشریه مدیریت ورزشی | ||
مقاله 7، دوره 1، شماره 2، مهر 1388، صفحه 117-248 اصل مقاله (350 K) | ||
نویسندگان | ||
عباس خدایاری1؛ علیمحمد امیرتاش2؛ امیراحمد مظفری3 | ||
1دانشآموختة واحد علوم و تحقیقات و عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج | ||
2دانشیار دانشگاه واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی | ||
3دانشیار دانشگاه تربیت معلم تهران | ||
چکیده | ||
هدف از تحقیق حاضر، استفاده از روش تحلیل پوششی دادهها برای تعیین بهرهوری و رتبهبندی دانشکده و گروههای آموزشی تربیت بدنی و علوم ورزشی است به این منظور 28 دانشکده و گروه آموزشی تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی انتخاب شدند. یکی از مهمترین روشهای غیرپارامتری برای ارزیابی عملکرد واحدهای تصمیمگیرنده، مدلهای تحلیل پوششی (DEA) می باشد و از مهمترین مدلهای این روش که به دنبال یافتن وزنهای ورودیها و خروجیها و محاسبة میزان بهرهوری از آن طریق هستند، مدل Bcc است که در آن بازده نسبت به مقیاس ممکن است متغیر (افزایشی، ثابت یا کاهشی) باشد. در این روش ابتدا دادههای جمعآوری شده به شاخصهای ورودی با ماهیت هزینه (بودجه، هیأت علمی، کارکنان) و شاخصهای خروجی با ماهیت تولید (آموزش، پژوهش و خدمات تخصصی) تقسیم میشود. پس از تلفیق و ارزشگذاری (دادن وزن مناسب) به ورودی و خروجیها که با استفاده از نظر خبره صورت میپذیرد، دادهها وارد مدل ارزیابی عملکرد میشوند که در این زمینه نرمافزار EMS مورد استفاده قرار میگیرد و بهرهوری واحدها مشخص میشود. نتایج یافتهها نشان میدهد 11 دانشکده و گروه آموزشی با توجه به منابع ورودی، خروجی مطلوب در مجموع عملکرد آموزشی، پژوهشی و خدمات تخصصی داشتهاند و از نظر بهرهوری در حد مطلوبی قرار دارند. 18 دانشکده و گروه آموزشی بهرهوری مطلوبی با توجه به مقدار ورودی خود نداشتند. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش عالی؛ بهرهوری؛ تحلیل پوششی دادهها؛ خروجی.؛ ورودی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,330 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 6,276 |