![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,516,524 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,777,642 |
بررسی انتقادی مدل پلورالیسم دینی جان هیک | ||
فلسفه و کلام اسلامی | ||
مقاله 5، دوره 42، شماره 1 - شماره پیاپی 256879، مهر 1388 اصل مقاله (210.04 K) | ||
نویسندگان | ||
امیر عباس علیزمانی1؛ مرجان نوری2 | ||
1داننشگاه تهران | ||
2دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
فرضیّهی پلورالیسم دینی جان هیک تلاشی است که وی از درون سنّت مسیحی برای تبیین رابطهی مسیحیّت با دیگر ادیان جهان صورت داده است. ادّعای اصلی هیک آن است که همهی ادیان از ارزش معرفتی یکسانی برخوردارند و همی آنها در راهنمایی پیروانشان به سمت رستگاری نهایی موفّق عمل میکنند. هیک برای تبیین و توجیه ادّعای خود ابتدا باید در مقابل ناواقعگِرَوان از واقعگروی گزارههای دینی حمایت، و سپس در مقابل شمولگروان و انحصارگروان از تفسیر پلورالیستیِ مسئلهی تنوّع ادیان دفاع کند. امّا بهنظر میرسد که مدل پلورالیسم دینی هیک دچار تعارضات درونی بسیاری است که بیان آنها هدف اصلی این مقاله است. به این منظور، به بیان سه دسته از انتقادات وارد بر این مدل اشاره خواهد شد: نخست انتقاداتی که به ناکثرتگروانه بودن این مدل اشاره دارند، دوم انتقاداتی که به عدم امکان پذیرش این مدل در سنّت مسیحی میپردازند، و سوم انتقاداتی که از ناکارآمدی این مدل در دستیابی به اهداف از پیش مشخّصشده پرده برمیدارند. | ||
کلیدواژهها | ||
پلورالیسم دینی؛ تجربه دینی؛ دعاوی صدق؛ سنّت مسیحی؛ مدل نوکانتی؛ ناواقعگروی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,102 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,024 |