تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,492 |
تعداد مقالات | 70,141 |
تعداد مشاهده مقاله | 123,264,051 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 96,473,786 |
بی ینال قدرت: میدان رقابت هنرمندان نقاش | ||
جامعه شناسی هنر و ادبیات | ||
مقاله 6، دوره 1، شماره 2، مهر 1388 اصل مقاله (174.35 K) | ||
نویسنده | ||
ایمان افسریان | ||
نویسنده و عضو هیئت تحریریه مجله حرفه هنرمند | ||
چکیده | ||
در مقاله حاضر، رقابت هنرمندان نقاش نوگرا در 50 سال گذشته بر سر سرمایه های نمادین، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی بررسی و تلاش شده است نشان داده شود تحولات سیاسی و اجتماعی و کنش ها و دسته بندی های گروهی چگونه بر رقابت های میدان های قدرت در حوزه نقاشی و نیز بر میدان قدرت دولتی موثر بوده است. در این مقاله، از نظریه میدان های هنری پی یر بوردیو استفاده شده و فرضیه اصلی این است که زمانی که اشتراک نظر و تفاهم در نظریه هنر و تعریف هنر میان میدان های گوناگون هنری و دولت وجود داشته باشد، رقابت اصلی به سمت سرمایه فرهنگی کشیده می شود و نتیجه آن خلق آثار هنری با کیفیتی بالاتر است. زمانی که این انسجام نظری و اشتراک هدف بین این دو میدان وجود نداشته باشد، رقابت به سرمایه های دیگری کشیده می شود که تعریف های مشخص تر و اشتراک نظر بیشتری بر سر آنها وجود دارد؛ مانند سرمایه های نمادین و اجتماعی. برای آزمون این فرضیه، دوسالانه های نقاشی بررسی و مشخص شد که ترتیب و ترکیب قرارگیری آثار در سالن نمایش، همچنین ترتیب و ترکیب چینش آثار در کاتالوگ های هر کدام از این دو سالانه ها با تحولات میدان های قدرت هنرمندان تجسمی و نیز میدانهای قدرت خارج از این حوزه ارتباط داشته است. نتیجه نهایی این که در دهه چهل و اوایل دهه پنجاه و دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی نوعی اشتراک نظر میان دولت (حامی بزرگ) و هنرمندان متجدد بر سر قواعد هنری باعث شد اهمیت سرمایه فرهنگی در مقایسه با سایر سرمایه ها بیشتر شود. | ||
کلیدواژهها | ||
بیینال نقاشی؛ سرمایه اجتماعی؛ سرمایه نمادین؛ قواعد هنری؛ میدان قدرت؛ نقاشی نوگرا | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,095 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,583 |