![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,686,310 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,915,125 |
رِفُرماسیونِ موسیقایی بررسی و نقد «موسیقی سنتی ایران» با رویکردی به« سنت موسیقایی ایرانی»، در دوره معاصر | ||
جامعه شناسی هنر و ادبیات | ||
مقاله 7، دوره 1، شماره 1، خرداد 1388 اصل مقاله (140.22 K) | ||
نویسنده | ||
علی خاکسار | ||
دانشجوی دکتری پژوهش هنر، از گروه مطالعاتِ عالی هنر دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
اساساً موسیقی ایرانی، با دو اصطلاح بنیادین و مهم، همواره درگیر و در ارتباط بوده و هست. یکی سنت موسیقایی و دیگری موسیقی سنتی؛ که اولی متضمن گونهای هویت تاریخی است و بنیانی ستوار برای موسیقی سنتی، و موسیقی سنتی نیز به نوب? خود، تبلوری از آنچه که سنت موسیقایی اش مینامیم. اگر چه درون مای? این دو، مدام در حال تغییر و دگردیسی است و جبراً و ضرورتاً نیز میباید که چنین باشد، اما با این حال، شکوفایی و پویایی یک موسیقی، مستلزم همراهی توأمان این دو در طول تاریخ میباشد. در یک نگرش اجمالی، میتوان دریافت که موسیقی سنتی ایران در دور? معاصر، پیوند خویش را با سنت موسیقایی ایرانی تا حدود زیادی گسسته است. از این روی، بازتاب این مفارقت، ظهور تکثر و تعدد و گونهگونی ژانرهای موسیقاییای است که در دور? معاصر بازتابیده شده است. بنابراین، از برای برقراری پیوندی مجدد میان حال و گذشته و بازسازی حال، لاجرم نیازمند یک رِفٌرم موسیقایی در موسیقی سنتی خواهیم بود. | ||
کلیدواژهها | ||
پارادایم؛ رِفُرم؛ رِفُرماسیون موسیقایی؛ سنت؛ سنت موسیقایی ایرانی؛ موسیقی سنتی ایران | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,900 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,101 |