تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,115,666 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,219,858 |
ویلیام اکام و مبناگرایی | ||
مجله علمی " فلسفه دین " | ||
مقاله 5، دوره 6، شماره 1 - شماره پیاپی 188770، اردیبهشت 1388 اصل مقاله (237.96 K) | ||
نویسندگان | ||
عبدالله نصری1؛ جلال پیکانی2 | ||
1استاد گروه فلسفه، دانشکده ادبیات و زبانهای خارجی، دانشگاه علامه طباطبایی(ره) | ||
2دانشجوی دکتری،دانشکده ادبیات و زبانهای خارجی، دانشگاه علامه طباطبایی(ره) | ||
چکیده | ||
نظریة موسوم به «مبناگرایی سنتی» که اول بار ارسطو مطرح کرده بود، در قرون وسطی نیز مورد توجّه قرار گرفت. توماس آکوئیناس نظریة مبناگرایی ارسطویی را با اندکی تغییر همچنان حفظ کرد. امّا ویلیام اکام با تلقّی خاصّ خود از سازوکار حصول معرفت، مبناگراییای را ارائه داد که بر واقعگرایی مستقیم مبتنی بود و با تأکید بر یقینی بودن تجربه و رد نظریة صورت، طریقی را پیمود که برخی از ایرادهای وارد بر مبناگرایی ارسطویی بر آن وارد نباشند. در این نوشتار، نخست به مبناگرایی ارسطو و آکوئیناس اشاره میکنیم و سپس به بررسی مبناگرایی اکام میپردازیم. سرانجام نیز روشن خواهیم ساخت که مبناگرایی مورد نظر ویلیام اکام با نظریة آشنایی مستقیم سازگار است. امروزه بسیاری از مدافعان شاخص مبناگرایی سنتی، نجات این نظریه را در گرو تمسک بر نظریة آشنایی مستقیم میدانند. | ||
کلیدواژهها | ||
آشنایی مستقیم؛ توماس آکوئیناس؛ مبناگرایی سنتی؛ نظریة صورت.؛ ویلیام اکام | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,172 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,443 |