![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,579 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,681,174 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,911,470 |
تحلیلی بر بازنمایی زن در نقاشی معاصر ایران | ||
زن در توسعه و سیاست | ||
مقاله 6، دوره 8، شماره 1، فروردین 1389 اصل مقاله (648.35 K) | ||
نویسندگان | ||
اعظم راودراد1؛ محمدرضا مریدی2؛ معصومه تقیزادگان3 | ||
1دانشیار و عضو هیئت علمی دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران | ||
2عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی بندرعباس | ||
3دانشجوی دکترای علوم ارتباطات اجتماعی، دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
هدف این مقاله مقایسهی بازنمایی تصویر زن در نقاشی زنان و مردان معاصر ایران است. این کار با استفاده از الگوی جانشینی در تحلیل نشانهشناختی و ساخت پرسشنامهی تقابلهای معنایی در مقایسهی نقاشی زنان و مردان انجام میشود. یافتههای تحقیق نشان میدهد که تصویر زن در نقاشی مردان دارای نظام نشانههای توصیفی، شمایلی و کلیشهای از زن آرمانی است، اما نقاشان زن نگاه تبیینی، غیر کلیشهای و تفسیری به ویژگیها و شرایط واقعی زنان دارند. در نقاشی مردان اشاره به زنان اشارهای معنایی، تمثیلی و اسطورهای است؛ آنها زن بودن را نشانه نمیروند، بلکه صفات زنانه و معانی ضمنی و ذهنی زن بودن مانند زیبایی و لطافت را به تصویر میکشند. اما در نقاشی زنان، بازنمایی تصویر زن مبتنی بر تجربهی زنانه است؛ نقاشان زن بهدنبال بیان تنگناهای جهان زیست زنان هستند، اما مردان بدون در نظر گرفتن این شرایط، زنان را در فضایی خیالی تصویر میکنند. مطالعهی آثار نقاشان زن نشان میدهد که آنها تلاش میکنند قالبهای بصری را که مردان از زنان دارند از شکل بیندازند. آنها در برابر سوژهشدن مقاومت میکنند و با بهکارگیری استراتژیهای بصریِ تازه در نقاشی، شکافهایی را در بازتولید ذهنیت مسلط مردانه در فرهنگ بهوجود میآورند. | ||
کلیدواژهها | ||
بازنمایی؛ تصویر زن؛ نقاشی معاصر ایران | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,464 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,527 |