تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,533 |
تعداد مقالات | 70,506 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,126,137 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,234,241 |
بررسی مقابلهای نظام آهنگ فارسی و ژاپنی با نگاهی به تکیه زیر و بمی هستهای در دو زبان | ||
پژوهش ادبیات معاصر جهان | ||
مقاله 1، دوره 14، شماره 54، مهر 1388 اصل مقاله (349.54 K) | ||
نویسندگان | ||
سیدآیت حسینی؛ محمود بیجنخان؛ رضا مقدم کیا | ||
دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف آشکار ساختن تفاوتهای نظام آهنگ زبان فارسی و نظام آهنگ زبان ژاپنی، برای استفاده در گسترههای زبانشناسی مقابلهای و آموزش زبان انجام پذیرفت. نخست یک توصیف مرجع از نظام آهنگ هریک از دو زبان در چارچوب نظریه تحقیق برگزیده شد و نظام آهنگ دو زبان در قالب این دو توصیف مطالعه و مقابله شد و تفاوتی ساختاری بین دو زبان در قالب یک فرضیه برای تحقیق مطرح شد که عبارت بود از وجود تکیة زیر و بمی هستهای Nuclear Pitch Accent (NPA) در فارسی و عدم وجود آن در ژاپنی. سپس دادههایی که نمایندة کلیة ساختهای نواختی وکلیة الگوهای آهنگی دو زبان بودند، جمعآوری شد و از پنج دانشجوی زبان ژاپنی در ایران و پنج دانشجوی زبان فارسی در ژاپن خواسته شد تا تمامی دادهها را در محیط آزمایشگاهی بخوانند. پس از بررسی و تجزیه و تحلیل منحنیهای زیر و بمی پارهگفتارهای ضبط شده، مشخص شد که در هر گروه آهنگی فارسی یکی از گروههای تکیهای دارندة تکیة زیر و بمی هستهای است و برجستهتر از سایر گروهها ادراک میشود. درحالیکه در زبان ژاپنی تکیة واژگانی کلیة کلمات در کلام تظاهر مییابند و هیچ واحدی برجستهتر از سایر واحدها تولید و ادراک نمیشود. | ||
کلیدواژهها | ||
آهنگ؛ تکیة زیروبمی هستهای؛ ژاپنی؛ ضریب همبستگی؛ فارسی؛ نواخت | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,674 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,626 |