![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,698,752 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,931,330 |
نگاه شرقشناسان روس بر ایدههای تربیتی مفاخر علم و ادب ایران | ||
پژوهش ادبیات معاصر جهان | ||
مقاله 4، دوره 14، شماره 51، فروردین 1388 اصل مقاله (230.74 K) | ||
نویسندگان | ||
افشین رستمی1؛ حسین غلامی2 | ||
1دانشگاه آزاد اسلامی | ||
2دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
ایدههای تربیتی همواره در زمرة مهمترین موضوعات برای جامعه بشری بودهاند. در بین مفاخر علم و ادب ایران، نخبگانی بودند که به فرایند و اهداف اندیشههای تربیتی به صورت جامع نگریستهاند، بنابراین ضرورت دارد دیدگاه آنان مورد توجه ادیبان و صاحب نظران نظامهای آموزشی وتربیتی قرار گیرد از جمله این بزرگان که اندیشههای آنان بررسی میگردد، فارابی، ابنسینا، ابن مسکویه و سعدیاند. هدف از این پژوهش، رسالت پرداختن به موضوع اخلاق، تربیت و آموزش در آثار مفاخر علم و ادب ایران است که با تکیه بر جستار ادیبان روس استدلال شده است. در این مقاله، ابتدا از تجزیه وتحلیل ایدههای تربیتی مفاخر علم و ادب ایران، با استناد بر آراء ادیبان و شرقشناسان روس که منجر به بهبود روشها، محتوا و فرم آموزشی کنونی شده است توضیحاتی داده خواهد شد و سپس به بررسی عقاید تربیتی استاد سخن سعدی میپردازیم. دراین پژوهش با تأکید بر نقش عقاید تربیتی ادیبان ایرانی و بکارگیری تحقیقی جامع از نظرات شرقشناسان و ادیبان روس به تحلیل ریشه و عناصر فرهنگی و تربیتی تأثیرگذار بر ادبیات توجه میگردد. نتیجه آن است که این امر در شناسایی اقتدار فرهنگ و ادبیات غنی ایران در جوامع دیگر سهم بسزایی دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
ادیبان؛ ایدههای تربیتی؛ تجزیه و تحلیل؛ سعدی؛ عقاید | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,908 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,223 |