تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,500 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,085,795 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,189,367 |
«حقوق عاشقانه» علیه «حقوق کامجویانه»؛ گفتاری در فلسفه حقوق خانواده | ||
مطالعات حقوق خصوصی | ||
مقاله 6، دوره 38، شماره 1، فروردین 1387 اصل مقاله (257.84 K) | ||
نویسنده | ||
حسن جعفری تبار* | ||
چکیده | ||
این مقاله با شناسایی دو پارادیم تاریخی در حقوق خانواده ایران، آنها را حقوق کامجویانه (= حقوق سنتی) و حقوق عاشقانه (= حقوق نو) نام نهاده است. این دو نگاه، در تحلیل مراتب چهارگانه "عشق" بهتر تبیین میشود: ا. شهوت (= Libido): که شور حیات و ماده جذب دو موجود به یکدیگر است.2. عشق رومانتیک (= Eros): که تعالی شهوت به سوی ایثار است 3. انس و محبت (= Philia): در اینجا دیگر شهوت صِرف نیست و آنچه هست صرف دوستداشتن است؛ همچون محبت مادر و پدر به فرزند 4. عشق به کل (= Agape): عشقی است عرفانی و جامع همه عشق های پیشین. حقوق کامجویانه فقط در سطح لیبیدو توقف میکند اما حقوق عاشقانه با عبور از لیبیدو و حتی اروس، به سطح فیلیا ارتقا مییابد. مشخصه های این دو گونه حقوق را میتوان در پنج سطح، سبک شناسی کرد: نخست آن که در حقوق کامجویانه، مفهوم نکاح مساوی و مساوق با تمتع جنسی است لیکن در حقوق عاشقانه مقصود از خانواده، پایبند بودن زن و مرد است به یکدیگر، و مکلف بودن آنان به تربیت فرزندان. دوم آن که زن را در حقوق کامجویانه شیئی و موضوع بهره برداری می شمرند؛ حقوق عاشقانه اما او را چون هدفی برای خود می نگرد. سه دیگر آن که ادبیات حقوق کامجویانه به بهکارگیری گسترده اصطلاحات استمتاعی شایق است، لیکن حقوق عاشقانه در حفظ عفت کلام خود ساعی است. چهارم آن که حقوق کامجویانه فقط زن را به وفاداری ملزم میداند اما در حقوق عاشقانه، زن نیز به جدّ محق است که خواهان پایبندی مرد به خانوادهاش باشد. پنجم آن که حقوق کامجویانه، به رغم نامش، شهوت را سرسری میگیرد لیکن حقوق عاشقانه شهوت را در مقام مهم خود مینشاند و آن را همچون ملعبهای نمیخواهد. | ||
کلیدواژهها | ||
اروس؛ اگپی؛ انس؛ شهوت؛ عشق؛ فرزند طبیعی.؛ فیلیا؛ کاتوزیان؛ لیبیدو؛ محبت؛ وفاداری | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,776 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,458 |