تعداد نشریات | 157 |
تعداد شمارهها | 6,051 |
تعداد مقالات | 66,108 |
تعداد مشاهده مقاله | 111,528,614 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 86,162,317 |
بررسی عقول عرضیه یا مثل نوریه و ادله آن در فلسفه صدرایی | ||
مقالات و بررسیها(منتشر نمی شود) | ||
مقاله 6، دوره 39، شماره 1 - شماره پیاپی 1770، خرداد 1385 اصل مقاله (1.82 M) | ||
نویسندگان | ||
احمد بهشتی؛ حبیب الله دانش شهرکی* | ||
چکیده | ||
مسأله مُثُل یکی از اساسیترین مسائل هستی شناسی است که افلاطون برای اولین بار بحث از آن را با رویکرد وجودشناسی و معرفتشناسی، به صورت علمی طرح و از مبانی فلسفه خویش قرار داد، منتها تا به امروز یکی از بغرنجترین مسائل علم الهی باقی مانده و هر کس تفسیر خاصی از آن ارائ کرده و مانند افلاطون معتقد است که تنها راه رسیدن به مُثُل، از هیچ کوششی فروگذار نکرده است. ما بعد از تبیین نظریه مثل افلاطونی و تفسیر ملاصدرا از آن، گفتهایم که تفسیر وی نزدیکترین تفسیر به عقیده افلاطون دربارة مثل است، اما نه تنها هیچ کدام از نقاط مبهم موجود در این نظریه را باز نکرده، بلکه با توجه به تأثیر شدید آموزههای عرفان این دیار بر اندیشههای ملاصدرا،در بعضی جاها، از آن خیلی فاصله گرفته است و همچنین ثابت کردهایم که دلایل ملاصدرا بر وجود مثل، نارسا، ناتمام و اعم از مدعاست و این مسأله قبل از آن که یک مسأله فلسفی باشد یک مسأله عرفانی است. بنابراین، بر اساس مبانی فلسفی و استدلالهای عقلی، نفیاً و اثباتاً دربارة آن نمیتوان قضاوت کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
عقل ـ صور معقوله ـ مُثُل نوریه ـ عقول متکافئه عرضیه ـ ارباب انواع ـ مُثُل معلقه. | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
The problem of ideas is one o the most important subjects in ontology. Its origin comes back to pre – Socratic thinking. But he was Plato that for the first time and ontological viewpoint. This approach is a deeply scientific one and is the foundation of Plato’s philosophy. Even though, until now the subject of ideas has remained as a complex problem of Divine theology. Every one has his commentary about it. Meanwhile, Muslim philosophers have presented a specific view about it. Sadra also had deep consideration about this subject. He claimed that his interpretation is the best one. He believes that for understanding the ideas, we should recognize it. Intuitively. Sadra thinks this is the main themes of Plato’s intention but Sadra also have some argument for justifying the ideas. We believe that Sadra’s interpretation of platonic ideas is an authentic interpretation but some elements of Sadra’s philosophy such as Islamic mysticism cause that he can’t solve the problem of ideas. We hold that the problem of ideas has some kind of mystical foundation and it is very difficult to be solved in philosophical sphere. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Intellect, intellectual ideas, philosophy, platonic ideas, Sadra | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,884 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,174 |