تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,572 |
تعداد مقالات | 71,028 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,499,271 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,761,705 |
توزیع فضایی و ساماندهی شبکه گذرگاهی منطقه( هشت) شهر تهران | ||
پژوهش های جغرافیایی (منتشر نمیشود) | ||
مقاله 10، دوره 38، شماره 3 - شماره پیاپی 1471، اردیبهشت 1386 اصل مقاله (557.62 K) | ||
نویسندگان | ||
مهدی قرخلو1؛ فرامرز عزیز آسیایی* 2 | ||
1دانشیار دانشکده جغرافیا، دانشگاه تهران | ||
2دانشجوی دوره دکتری جغرافیا و برنامه ریزی، دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
اهمیت ساماندهی شبکه گذرگاهی و معابر از یک سو به دلیل این که در بافت کلی شهر تأثیر مستقیم دارد و از سویی کم و کیف دسترسی به سایر خدمات را نیز مشخص می نمایند، بر هیچ یک از برنامه ریزان شهری پوشیده نیست. آنچه مسلم است بایستی همراه با توسعه فضایی شهر، تعداد و درصد شبکه گذرگاهی نیز افزایش یابد تا از این طریق شبکه معابر موجود بتواند پاسخگوی نیازهای جدید و خصوصاً تراکم بالای ترافیکی باشد. در این میان منطقه هشت شهر تهران به دلیل دارا بودن جمعیت و تراکم نسبتاً بالا و همچنین بافتی چندگانه نمونه بسیار مناسبی جهت این تحقیق است. در این مقاله سعی شده تا از طریق مطالعات میدانی و با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی(GIS) به بررسی وضعیت موجود شبکه معابر در سطح منطقه و محلات آن پرداخته شود و در نهایت به علل نارسایی و مشکلات موجود خصوصاً در محلات غربی منطقه و ارائه راهکارهای مناسب در این راستا اشاره گردد. نتیجه ای که از این تحقیق می توان گرفت آن است که مهم ترین علت نارسایی و مشکلات مربوط به معابر ناشی از عدم تکامل و تغییر معابر ، متناسب با رشد و توسعه کالبد شهری است و به عبارت دیگر ناشی از ((عدم تعادل میان عرضه و تقاضا)) است. واژگان کلیدی: منطقه هشت، ساماندهی، شبکه گذرگاهی، توزیع فضایی، محله. | ||
کلیدواژهها | ||
منطقه هشت؛ ساماندهی؛ شبکه گذرگاهی؛ توزیع فضایی؛ محله | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,703 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 6,580 |