![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,694,783 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,924,142 |
تاًثیر عناصر انسجام متنی به طور همزمان با خواندن متن بر میزان درک مطلب خواندن متن های مختلف توسط دانشجویان انگلیسی در ایران | ||
پژوهش ادبیات معاصر جهان | ||
مقاله 8، دوره 11، شماره 32، مرداد 1385 اصل مقاله (942.61 K) | ||
نویسندگان | ||
علی اکبر خمیجانی فراهانی؛ سید حسام الدین آل یاسین* | ||
چکیده | ||
در این نحقق سعی شده است تاثیر آگاهی خواننده از عناصر انسجام متن به طور همزمان با خواندن که در این پژوهش از آن به حس آگاهی متاکوهیسیو تعبیر شده است بر میزان موفقیت درک مطلب خواننده از متن های مختلف ( عمومی، علمب، ادبی ) در گستره سطوح مختلف توانش زبانی مورد پژوهش قرار بگیرد. تحلیل های واریانس انجام شده نشان داد که سطوح توانش زبانی آزمودنی ها اثر معنی داری داشت بر عملکرد آنها. نتایج آزمون T نشان داد که در سطوح پایین تر توانش زبانی، حس آگاهی متاکوهیسیو تاثیر مستقیم معنی داری داشت بر میزان درک مطلب خواننده. در صورتیکه این تاثیر در سطوح بالای توانش زبانیجهت معکوس به خود گرفت. نتایج رگرسیون حاکی از آن بود که سطوح توانش زبانی یک پیشگویی کنندهً خوب است برای نمرات آزمودنیها در عملکرد انسجام متن ونوع متن. | ||
کلیدواژهها | ||
انسجام متن؛ ایجاد توجه؛ پیوندهای انسجامی؛ حس آگاهی متاکوهیسیو؛ فراشناخت | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,340 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,326 |