تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,099,015 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,206,569 |
« آکوره های ویژه» در چند صدائی ملهم از ساختار ملودی | ||
هنرهای زیبا | ||
مقاله 13، دوره 8، شماره 0 - شماره پیاپی 1027، دی 1379 اصل مقاله (238.1 K) | ||
نویسنده | ||
علیرضا مشایخی* | ||
چکیده | ||
ضمن سی و پنج سال گذشته، نگارنده شیوه های گوناگون در برخورد با موسیقی ایران داشته است. این شیوه ها را در دو گرایش اصلی می توان تعقیب کرد: الف- آثاری که در آنها از فواصل کوچکتر از نیم پرده استفاده شد و ضمناً در بوجود آمدن یا اجرای آنها ابزار الکترونیک و کامپیوتر نقش داشته اند. ب – آثاری که در محدوده گام تعدیل شده تصنیف شده اند. مقاله حاضر بخشی از این تحقیقات است و در آن آکوردهائی که در تئوری های آهنگسازی من تحت عنوان «آکوردهای ویژه» به کار گرفته شده، موضوع اصلی بحث را تشکیل می دهد. هر یک از آکوردهای مورد بحث به نحوی متأثر از فاصله ای است که اکتاو را به دو نیم تقسیم می کند. در موسیقی تنال ها از دو طریق «چهارم افزوده» و «پنجم کاسته» به این فاصله می رسیدیم. در آکوردشناسی مورد بحث ما، مستقل از دو روش نام برده ، این فاصله را به کار می گیریم و به همین علت نیز آنرا با نامی که هانس یلینگ برآن نهاده یعنی « نیم اکتاو» مورد استفاده قرار می دهیم. | ||
کلیدواژهها | ||
آترنال؛ چند صدائی؛ دوازده تنی؛ طیف؛ نیم اکتاو | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,926 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,129 |