تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,500 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,086,925 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,190,118 |
بررسی روش های کنترل فرسایش بادی برای حفاظت راه آهن مطالعه موردی: منطقه بافق | ||
مجله منابع طبیعی ایران (منتشر نمی شود) | ||
مقاله 3، دوره 55، شماره 3 - شماره پیاپی 884، مهر 1381 اصل مقاله (605.27 K) | ||
نویسندگان | ||
حسن احمدی؛ محمدرضا اختصاصی؛ سادات فیض نیا؛ محمدجواد قانعی بافقی* | ||
چکیده | ||
پدیده فرسایش بادی از عمده معضلات در مناطق خشک و نیمه خشک محسوب می شود. در جنوب شهرستان بافق نیز این پدیده فعال بوده و همواره خساراتی به راه های ارتباطی و بویژه راه آهن سراسری تهران – بندرعباس و تهران – کرمان در محدوده جنوب بافق و اراضی زراعی و روستاهای مجاور وارد می کند. به منظور کنترل فرسایش بادی در خط راه آهن در این منطقه ابتدا منشا رسوبات مشخص شد که شامل دشت سرآپانداژ جنوب غرب ارگ و مسیل رودشور زرند و رخساره های حساس به فرسایش بادی موجود بر روی این دشت سر و همچنین جلگه رسی مجاور آن است. به منظور کنترل فرسایش بادی و جلوگیری از حرکت ماسه ها به ریل های راه آهن، مطالعات پایه مانند آب و هوا، ژئومرفولوژی، خاک، پوشش گیاهی، آب های زیرزمینی و ... انجام و محدودیت های آب و هوایی و ویژگی های خاک در این محدوده بررسی شد و مشخص گردید که محدوده منشا دارای محدودیت های آب و هوایی و ادافیکی است. از این رو استفاده از روش های صرفا بیولوژیکی در این منطقه جوابگو نیست. بنابراین برای حفاظت از ریل راه آهن مخلوطی از روش های بیولوژیکی و مکانیکی استفاده شد. روش های پیشنهادشده برای کنترل فرسایش بادی در مجاورت ریل عبارتند از: بادشکن زنده با استفاده از گیاهان بومی منطقه، حفر خندق و احداث بادشکن غیرزنده و همچنین تقویت پوشش سنگفرشی موجود در رخساره ها. | ||
کلیدواژهها | ||
ارگ؛ بادشکن و روش بیولوژیکی؛ جهت یابی؛ دشت ریگی؛ سرعت آستانه فرسایش؛ مکان یابی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,054 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,210 |