تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,033 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,502,736 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,766,900 |
بررسی رفتار میان فردی معلمان با دانش آموزان مدارس راهنمایی دخترانه تهران | ||
مجله روان شناسی و علوم تربیتی | ||
مقاله 5، دوره 31، شماره 2 - شماره پیاپی 875، آذر 1380 اصل مقاله (605.68 K) | ||
نویسندگان | ||
زهرا بازرگان؛ ناهید صادقی* | ||
چکیده | ||
مقاله حاضر رفتار وروابط میان فردی معلمان با دانش آموزان را در کلاس درس مورد بررسی قرار میدهد.نمونه این پژوهش شامل 948 نفر از دختران دانش آموز و30 نفر از معلمان منطقه 2 آموزش و پرورش تهران است .برای اندازه گیری رفتار میان فردی معلمان‘از برگردان فارسی پرسشنامه تعامل معلم (QTI) که براساس الگوی دو بعدی "لیری"ساخته شده‘ استفاده گردیده است. یافته ها نشان میدهد که معلمان با توجه به الگوی لیری خود را در بعد همکاری-مخالفت جویی (CO) ودانش آموزان معلمان خود را در بعد سلطه گری- سلطه پذیری (DS) قرار میدهند.نتایج نشان میدهد تصویری که معلمان از خود وارتباطشان با دانش آموزان در ذهن دارند با تصویری که دانش آموزان از آنان دارند متفاوت است .تصویر معلمان از خود و ارتباطشان با دانش آموزان با تصویری که آنان از معلم مطلوب در ذهن دارند چندان تفاوتی ندارد ‘در حالیکه تصویر دانش آموزان از معلم خود با تصویری که از معلم مطلوب دارند تفاوت دارد.تصویر ذهنی دانش آموزان و معلمان ازمعلم مطلوب به هم شبیه است. | ||
کلیدواژهها | ||
تهران؛ دانش آموزان دختر؛ دوره راهنمایی تحصیلی؛ رفتار میان فردی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,357 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,705 |