تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,504 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,122,567 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,230,582 |
دلایل اثبات وجود خداوند در اندیشه های تفسیری زمخشری و فخر رازی | ||
مقالات و بررسیها(منتشر نمی شود) | ||
مقاله 2، دوره 37، شماره 4 - شماره پیاپی 867، آذر 1383 اصل مقاله (773.78 K) | ||
نویسندگان | ||
زینب السادات حسینی؛ احد فرامرز قراملکی* | ||
چکیده | ||
این تحقیق بررسی تطبیقی را پرتوی در فهم اندیشه های دو دانشمند مؤثر در تاریخ علم کلام و علم تفسیر اخذ می کند. زمخشری در الکشاف و فخر رازی در التفسیر الکبیر، به رغم وابستگی به دو نظام فکری مختلف، معرفت خدا را استدلالی دانسته و علاوه بر آن دلایلی «قرآن بنیان» در اثبات وجود باری ارائه داده اند. هر دو مفسر برهانهای فطرت، حدوث در اجسام و حدوث در صفات را به کار بسته اند، ولی رازی علاوه بر اینها از براهین فلسفی چون وجوب و امکان، امکان ذوات و اعراض و نیز برهانی مرکب از امکان و حدوث ذوات و اعراض بهره می گیرد. البته این اختلاف با توجه به مبانی روش شناختی دو مفسر قابل تبیین است، زیرا زمخشری متکلمی است که نسبت به روشهای فلسفی، بی مهری می ورزد و آن را بیهوده می انگارد. از این رو، روی آورد وی صرفاً کلامی است اما رازی متکلمی متأثر از فلسفه و متمایل به آن است، در نتیجه افزون بر اقامة براهین کلامی، براهین فلسفی نیز ارائه داده و بدین ترتیب گرایش به تکثر دلایل اثبات وجود خدا، در التفسیر الکبیر ملاحظه می گردد. | ||
کلیدواژهها | ||
برهان حدوث؛ برهان فطرت؛ برهان وجوب و امکان؛ دلایل خداشناسی؛ زمخشری؛ فخر رازی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,136 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,070 |