تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,522,380 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,782,009 |
نقدی بر آزمون های کنکور کارشناسی ارشد رشته آموزش زبان انگلیسی | ||
پژوهش ادبیات معاصر جهان | ||
مقاله 5، دوره 7، شماره 13، آذر 1381 اصل مقاله (744.72 K) | ||
نویسنده | ||
حسین فرهادى* | ||
چکیده | ||
امروزه آزمون ها به عنوان یکی از قوی ترین و در عین حال خطرناک ترین و سیله اعمال قدرت در سطوح مختلف آموزش، پرورش مورد استفاده قرار می گیرند. موارد متعدد استفاده از آزمون ها در تصمیم گیری های مختلف از قبیل سنجش دانش و معلومات افراد، سنجش توانایی افراد در انجام، وظایف محوله درآینده، اعطای گواهینامه های مختلف، انتخاب افراد صالح برای شغل های متفاو ت و بالاخره صدور مجوز برای ادامهء تحصیل دانش آموز ان و دانشجویان، مسئلهء آزمون و آزمون سازی را به صورت یک پدیدهء پیچیده در آموزش و پرورش امروز در آورده است. یکی از مهم ترین کاربردهای أزمون ها، گزینش دانشجو برای مقاطع مختلف تحصیلی است. این کار مسئولیت خطیری است که هر چه در سطوح بالاتر انجام گیرد، از اهمیت و پیچیدگی بیشتری هم برخوردار می شود. اهمیت ویژهء این امر به دلیل سرمایه گذاری عظیم مالی و فکری بر رو ی افراد گزینش شده و پیچیدگی بیشتر أن، به دلیل گستردگی مطالب ، علمی مورد سنجش می باشد. به دلیل این گستردگی، پیچیدگی، این مقاله به یکی از صدها رشتهء أموزشی محدود شده است. هدف این مقاله، به طور اخص بررسی دقیق أزمون های زبان انگلیسی در مقطع کارشناسی ارشد و در محدو دهء سه سؤال زیر می باشد. ا- محتو ای أزمون های کارشناسی ارشد رشتهء زبان أنگلیسی باید چگونه باشد؟ پاسخ به این سؤال از طریق تجزیه و تحلیل دقیق مطالب درسی مقاطع پایین تر امکان پذیر است. 2- محتوای آزمون های کارشناسی ارشد رشته زبان انگلیسی موجود چگونه است؟ پاسخ به این سؤال نیاز به تجزیه و تحلیل آزمون های چند سال اخیر د ارد. 3- چگونه باید بین آنچه که هست، آنچه که باید باشد، ارتباط منطقی ایجاد کرد؟ در پاسخ به این سؤال راهکارهای عملی جهت تهیه، تدوین آزمون های کارشناسی ارشد که از اصول علم آزمون سازی بهره می گیرد، ارائه خواهد شد. | ||
کلیدواژهها | ||
آزمون های جزء به جزء؛ آزمون های کل؛ اهداف آموزشی؛ پایایی؛ روایی؛ سنجش آموزش | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,162 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 975 |