تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,533 |
تعداد مقالات | 70,504 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,124,583 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,233,201 |
بررسی مقایسه ای اهداف تعلیم و تربیت از دیدگاه افلاطون و فارابی | ||
مجله روان شناسی و علوم تربیتی | ||
مقاله 3، دوره 33، شماره 2 - شماره پیاپی 453، دی 1382 اصل مقاله (618.1 K) | ||
نویسنده | ||
محمد حسن میرزا محمدی* | ||
چکیده | ||
اهداف تعلیم و تربیت همواره در زمره بزرگ ترین مسائل تربیتی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است درباره اینکه هدف یا اهداف تعلیم و تربیت چیست میان صاحب نظران توافق نظر وجود ندارد و همین امر زمینه مورد اشاره را مسئله دار جلوه داده است در میان فلسفه تعلیم و تربیت کسانی هستند که نسبت به اهداف تعلیم و تربیت رویکرد جامع و کاملی دارند و ضروری است که همواره این رویکرد مورد توجه دست اندرکاران نظام های تربیتی قرار گیرد. از جمله بزرگ ترین آنها یکی افلاطون و دیگری فارابی است که در این مقاله اهداف تعلیم و تربیت در نظر انان بررسی و مقایسه شده است اهداف تعلیم و تربیت از دیدگاه افلاطون و فارابی در دو بخش کلی اهداف فردی و اجتماعی تقسمی شده و اهداف فردی نیز به بخش های فرعی اهداف جسمانی (بدنی) ذوقی (هنری) اخلاقی و عقلانی تقسیم شده است پس از تشریح اهداف تعلیم و تربیت از دیدگاه دو مربی زمینه های مشترک و متفاوت میان این دو دیدگاه مورد بحث و بررسی قرار گرفته است . | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش و پرورش؛ افلاطون؛ تعلیم و تربیت؛ فارابی؛ مطالعه تطبیقی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 6,299 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,547 |