
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,678 |
تعداد مقالات | 71,963 |
تعداد مشاهده مقاله | 128,791,401 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 101,592,073 |
مدل معادلات ساختاری نقش تعامل روابط بینفردی و جوّحاکم بر کلاس در پیشبینی استرس تحصیلی دانشآموزان با نقش میانجی خودکارآمدی تحصیلی | ||
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 08 اسفند 1403 اصل مقاله (1.14 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/japr.2025.376843.644930 | ||
نویسندگان | ||
رضا گلی زاده خانقاه1؛ زهرا اخوی ثمرین* 2؛ علی شیخ الاسلامی1 | ||
1گروه مشاوره، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. | ||
2دانشیار، گروه مشاوره، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف مدل معادلات ساختاری نقش روابط بینفردی و جوّحاکم بر کلاس در پیشبینی استرس تحصیلی دانشآموزان با نقش میانجی خودکارآمدی تحصیلی انجام گرفت.روش پژوهش توصیفی و از نوع مدل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانشآموزان دختر و پسر شهرستان نمین در سال تحصیلی 1400 تشکیل میدادند. از این جامعه نمونهای به حجم 357 نفر (182 پسر و 175 دختر) به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و به پرسشنامههای استرس تحصیلی ادراک شده، مقیاس خودکارآمدی تحصیلی، پرسشنامه جو کلاس و پرسشنامه استاندارد مهارت بینفردی استفاده شد. دادهها با استفاده از مدلیابی معادلات ساختاری تحلیل شد. نتایج ی نشان داد که روابط بینفردی بر استرس تحصیلی اثرمستقیم دارد، جوّحاکم بر کلاس بر استرس تحصیلی اثرمستقیم و معنی داری دارد، روابط بینفردی بر خودکارآمدی تحصیلی اثرمستقیم و معنی داری دارد، جوّحاکم بر کلاس بر خودکارآمدی تحصیلی اثرمستقیم و معنی داری دارد، خودکارآمدی تحصیلی بر استرس تحصیلی اثرمستقیم و معنی داری دارد. همچنین، اثر غیرمستقیم روابط بینفردی و جوّحاکم بر کلاس با میانجیگری خودکارآمدی تحصیلی تأیید شد. بنابراین بر اساس نتایج کلی میتوان نتیجه گرفت که خودکارآمدی تحصیلی، روابط بینفردی و جوّحاکم بر کلاس میتواند نقش مؤثری در کاهش استرس تحصیلی در دانشآموزان داشته باشند. | ||
کلیدواژهها | ||
استرس تحصیلی؛ جوّحاکم بر کلاس؛ خودکارآمدی تحصیلی؛ روابط بینفردی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 100 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 65 |