
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,878 |
تعداد مقالات | 74,135 |
تعداد مشاهده مقاله | 137,876,201 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 107,235,304 |
اثربخشی مداخلۀ مبتنی بر نظریۀ خودتعیینگری بر ارتقای بهزیستی ادراکشده در روابط دوستانه در سرآغاز جوانی | ||
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی | ||
مقاله 9، دوره 16، شماره 3، مهر 1404، صفحه 145-159 اصل مقاله (929.49 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/japr.2024.366115.644748 | ||
نویسندگان | ||
فرهاد تنهای رشوانلو1؛ حسین کارشکی* 2؛ سید امیر امین یزدی1 | ||
1گروه روانشناسی مشاوره و تربیتی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران. | ||
2دانشیار، گروه روانشناسی مشاوره و تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران. | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی مداخلۀ مبتنی بر نظریۀ خودتعیینگری (SDTI) بر ارتقای بهزیستی ادراکشده در روابط دوستانه در سرآغاز جوانی انجام شد. طرح پژوهش بهلحاظ هدف، کاربردی و از نوع نیمهآزمایشی با پیشآزمون، پسآزمون با گروه گواه (لیست انتظار) و مرحلۀ پیگیری بود. جامعۀ آماری پژوهش را دانشجویان کارشناسی دانشگاههای شهر مشهد در نیمسال دوم سال تحصیلی 1402-1401 تشکیل دادند. نمونۀ پژوهش شامل 30 نفر (19 نفر زن و 11 نفر مرد) بود که به روش دردسترس انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایدهی شدند. گردآوری دادهها با مقیاس سطح حالت سرزندگی ذهنی (SVS-SL)، پرسشنامۀ ادراک از مؤلفههای کیفیت رابطه (PRQC) و مقیاس همدلی اساسی (BES) انجام گرفت. شرکتکنندگان گروه آزمایش به مدت هشت جلسۀ 90 دقیقهای و هفتهای دو مرتبه در معرض مداخله قرار گرفتند. دادهها با تحلیل واریانس اندازهگیری مکرر چندمتغیره و با نرمافزار SPSS-27 تحلیل شدند. نتایج نشان داد مداخلۀ مبتنی بر نظریۀ خودتعیینگری (SDTI) بر ارتقای مؤلفههای بهزیستی ادراکشده در روابط دوستانه (سرزندگی، رضایت، تعهد، صمیمیت، اعتماد و همدلی) مؤثر است. در مرحلۀ پیگیری، اثربخشی مداخله بهطور معناداری افزایش یافت (01/0>P). یافتههای این پژوهش نشان داد مداخلۀ مبتنی بر نظریۀ خودتعیینگری (SDTI) میتواند در افزایش بهزیستی ادراکشده در روابط دوستانه مؤثر واقع شود و استفاده از آن به مشاوران مراکز مشاورۀ دانشجویی توصیه میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
بهزیستی؛ خودتنظیمی؛ دوستی؛ نظریۀ خودتعیینگری؛ نیازهای بنیادین روانشناختی | ||
مراجع | ||
اسمعیلی، س.، اقدسی، ع. ن.، و امیر پناه، ع. (1399). مقایسۀ اثر بخشی آموزش تنظیم هیجان و آموزش مهارتهای بینفردی بر شایستگی روانی-اجتماعی دانشجویان آموزشکدۀ فنی و حرفه ای دختران ارومیه. نشریۀ آموزش و ارزشیابی، 13(50)، 57-35. https://sanad.iau.ir/fa/Article/969954?FullText=FullText
تنهای رشوانلو، ف.، کارشکی، ح.، و امین یزدی، س. ا. (1402). معرفی و کاربرد مداخله مبتنی بر نظریه خودتعیینگری در بهبود روابط روابط صمیمانه در جوانی. تهران: آوای نور.
تنهای رشوانلو، ف.، کارشکی، ح.، و ترکمنی، م. (1398). ویژگیهای روانسنجی مقیاس سطح حالتِ سرزندگی ذهنی بر اساس نظریۀ کلاسیک آزمون و سؤال-پاسخ. رویش روانشناسی، 7(10)، 88-79. http://dorl.net/dor/20.1001.1.2383353.1398.8.10.18.2
تنهای رشوانلو، ف.، کرامتی، ر.، کارشکی، ح.، و ترکمنی، م. (1397). ساختار عاملی و تغییرناپذیری جنسیتی مقیاس سرزندگی ذهنی در دانشجویان. فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی، 9(3)، 14-1. https://doi.org/10.22059/japr.2018.69108
تنهای رشوانلو، ف.، و کیمیایی، س. ع. (1399). روایی سازه و شاخصهای سؤال-پاسخ مقیاس رضایت از وضعیت رابطه (ReSta). پژوهشهای نوین روانشناختی، 15(58)، 156-140. https://dorl.net/dor/20.1001.1.27173852.1399.15.58.9.9
جعفری، م. ع.، نوروزی، ز.، و فولادچنگ، م. (1396). بررسی ساختار عاملی، پایایی و روایی مقیاس همدلی اساسی: فرم فارسی. مطالعات روانشناسی تربیتی، 25، 37-23. https://doi.org/10.22111/jeps.2017.3099
خنیا، ی.، نریمانی، م.، و حاجلو، ن. (1398). اثربخشی آموزش تفکر نقادانه بر خطاهای شناختی بینفردی و معنای تحصیل در دانشجویان رشتۀ پزشکی. روانشناسی فرهنگی، 3(2)، 90-72. https://doi.org/10.30487/jcp.2020.205826.1092
سالاری هدکی، م.، تفضلی، م.، طهرانی، ه.، و اصغری ابراهیم آباد، م. ج. (1400). تأثیر مشاورۀ جنسی گروهی مبتنی بر نظریۀ خودتعیینگری بر عملکرد جنسی زنان، فصلنامۀ حیات، 27(3)، 261-245. http://hayat.tums.ac.ir/article-1-4226-fa.html
سرحدی، م.، نویدیان، ع.، فصیحی هرندی، ط.، و انصاری مقدم ، ع. (1391). مقایسۀ کیفیت رابطۀ زناشویی همسران بیماران مبتلا به سکتۀ قلبی و همسران افراد سالم. مدیریت ارتقای سلامت، 2(1)، 48-39. http://jhpm.ir/article-1-95-fa.html
قزلسفلو، م.، سید علی تبار، ه.، میرزا، م.، و واشقانی فراهانی، م. (1396). ساختار عاملی، پایایی و روایی پرسشنامۀ مدل سرمایهگذاری در روابط بین زوجین. سلامت اجتماعی، 5(1)، 66-57. https://doi.org/10.22037/ch.v5i1.18382
ملک زاده، ش.، حجازی، ا.، و کیامنش، ع. ر. (1400). طراحی و تدوین بستۀ آموزشی توانمندسازی (با رویکرد خودتعیینگری) و اثربخشی آن بر عملکرد و باورهای ریاضی دانش آموزان دختر و پسر (با عملکرد پایین در درس ریاضی). علوم روانشناختی، 20(103)، 1116-1095. http://dx.doi.org/10.52547/JPS.20.103.1095
References Adamczyk, K. (2019). Development and validation of a polish-language version of the satisfaction with relationship status scale (ReSta). Current Psychology, 38, 8-20. https://doi.org/10.1007/s12144-017-9585-9 Arnett, J. J., & Mitra, D. (2020). Are the features of emerging adulthood developmentally distinctive? A comparison of ages 18–60 in the United States. Emerging Adulthood, 8(5), 412-419, https://doi.org/10.1177/2167696818810073 . Behzadnia, B., & FatahModares, S. (2020). Basic psychological need‐satisfying activities during the COVID‐19 outbreak. Applied Psychology: Health and Well‐Being, 12(4), 1115-1139. https://doi.org/10.1111/aphw.12228 Carmignola, M., Martinek, D., & Hagenauer, G. (2021). ‘At first I was overwhelmed, but then—I have to say—I did almost enjoy it’. Psychological needs satisfaction and vitality of student teachers during the first Covid-19 lockdown. Social Psychology of Education, 24, 1607-1641. https://doi.org/10.1007/s11218-021-09667-2 Castillo, I., Tomás, I., & Balaguer, I. (2017). The spanish-version of the subjective vitality scale: Psychometric properties and evidence of validity. The Spanish Journal of Psychology, 20, E26. https://doi.org/10.1017/sjp.2017.22 Ciarrochi, J., Parker, P. D., Sahdra, B. K., Kashdan, T. B., Kiuru, N., & Conigrave, J. (2017). When empathy matters: The role of sex and empathy in close friendships. Journal of personality, 85(4), 494-504. https://doi.org/10.1111/jopy.12255 Cohen, J. (1992). A power primer. Psychological Bulletin, 112(1), 155-159. https://doi.org/10.1037/0033-2909.112.1.155 Crocker, J., & Canevello, A. (2008). Creating and undermining social support in communal relationships: The role of compassionate and self-image goals. Journal of Personality and Social Psychology, 95(3), 555-575. https://doi.org/10.1037/0022-3514.95.3.555 Deci, E. L., & Ryan, R. M. (1985). Intrinsic motivation and self-determination in human behavior. New York: Plenum. https://doi.org/10.1007/978-1-4899-2271-7 Deci, E.L., Ryan, R.M. (2014). Autonomy and need satisfaction in close relationships: Relationships motivation theory. In: N. Weinstein (eds). Human motivation and interpersonal relationships. Springer, Dordrecht. https://doi.org/10.1007/978-94-017-8542-6_3 Demir, M. (2010). Close relationships and happiness among emerging adults. Journal of Happiness Studies, 11(3), 293-313. https://doi.org/10.1007/s10902-009-9141-x de Wied, M., Branje, S. J., & Meeus, W. H. (2007). Empathy and conflict resolution in friendship relations among adolescents. Aggressive Behavior: Official Journal of the International Society for Research on Aggression, 33(1), 48-55. https://doi.org/10.1002/ab.20166 Esmaeili, S., Agdasi, A. N., & Amir Panahali, A. (2020). Comparison of the effectiveness of emotion regulation training and interpersonal skills training on the psychosocial competence of students of Urmia Girls' Technical and Vocational School. Instruction and Evaluation, 13(50), 35-57. https://sanad.iau.ir/en/Article/969954?FullText=FullText (In Persian) Firmansyah, M. R., Amelia, R., Jamil, R. A., Faturochman, F., & Minza, W. M. (2019). Benevolence, competency, and integrity: Which one is more influential on trust in friendships? Jurnal Psikologi, 18(1), 91-105. https://doi.org/10.14710/jp.18.1.91-105 Fletcher, G. J., Simpson, J. A., & Thomas, G. (2000). The measurement of perceived relationship quality components: A confirmatory factor analytic approach. Personality and Social Psychology Bulletin, 26(3), 340-354. https://doi.org/10.1177/0146167200265007 Ghaneapur, M., Eftekhar, H., Montazeri, A., Garmarudi, GH., Yaseri, & Rezaei Ahvanoei, A. (2019). Effectiveness of a self-determination theory (SDT) based intervention on physical activity, quality of life, and happiness: A protocol for a randomized clinical trial. Journal of Biochemical Technology, 10(2 Special Issue), 108-117. Link Ghezelsefloo, M., Sayed-Alitabar, S.-H., Mirza, M., & Vashghani Farahani, M. (2018). The investment model of relationship commitment: Factor analysis, reliability, and validity. SALĀMAT-I IJTIMĀĪ (Community Health), 5(1), 57–66. https://doi.org/10.22037/ch.v5i1.18382 (In Persian) Grolnick, W. S. (2009). The role of parents in facilitating autonomous self-regulation for education. Theory and Research in Education, 7(2), 164-173. https://doi.org/10.1177/1477878509104321 Guay, F. (2022). Applying self-determination theory to education: Regulations types, psychological needs, and autonomy supporting behaviors. Canadian Journal of School Psychology, 37(1), 75-92. https://doi.org/10.1177/08295735211055355 Hook, M. K., Gerstein, L. H., Detterich, L., & Gridley, B. (2003). How close are we? Measuring intimacy and examining gender differences. Journal of Counseling & Development, 81(4), 462-472. https://doi.org/10.1002/j.1556-6678.2003.tb00273.x Hope, N. H., Holding, A. C., Verner-Filion, J., Sheldon, K. M., & Koestner, R. (2019). The path from intrinsic aspirations to subjective well-being is mediated by changes in basic psychological need satisfaction and autonomous motivation: A large prospective test. Motivation and Emotion, 43, 232-241. https://doi.org/10.1007/s11031-018-9733-z Jafari, M. A., Nooroozi, Z., & Foolad Chang, M. (2017). The study of factor structure, reliability and validity of basic empathy scale: Persian form. Journal of Educational Psychology Studies, 14(25), 23-38. https://doi.org/10.22111/jeps.2017.3099 (In Persian) Jolliffe, D., & Farrington, D. P. (2006). Development and validation of the basic empathy scale. Journal of Adolescence, 29(4), 589-611. https://doi.org/10.1016/j.adolescence.2005.08.010 Kammerlohr, V., & Paradice, D. (2023). Interpersonal and technology-based trust research: Gaps and opportunities for research and practice. Foundations and Trends® in Information Systems, 6(4), 244-321. http://dx.doi.org/10.1561/2900000029 Kasser, T., & Ryan, R. M. (1996). Further examining the American dream: Differential correlates of intrinsic and extrinsic goals. Personality and Social Psychology Bulletin, 22(3), 280-287. https://doi.org/10.1177/0146167296223006 Khonya, Y., Narimani, M., & Hajlu, N. (2020). The effectiveness of training the critical thinking in interpersonal cognitive distortions and academic meaning in medical students. Cultural Psychology, 3(2), 72-90. https://doi.org/10.30487/jcp.2020.205826.1092 (In Persian) Koh, K. T., Wang, J. C., Erikson, K., & Côté, J. (2012). Experience in competitive youth sport and needs satisfaction: The Singapore story. International Journal of Sport Psychology, 43(1), 15-32. https://hdl.handle.net/10497/17373 Langheit, S., & Poulin, F. (2022). Developmental changes in best friendship quality during emerging adulthood. Journal of Social and Personal Relationships, 39(11), 3373-3393. https://doi.org/10.1177/02654075221097993 Llanos-Muñoz, R., Vaquero-Solís, M., López-Gajardo, M. Á., Sánchez-Miguel, P. A., Tapia-Serrano, M. Á., & Leo, F. M. (2023). Intervention programme based on self-determination theory to promote extracurricular physical activity through physical education in primary school: A study protocol. Children, 10(3), 504. https://doi.org/10.3390/children10030504 Malekzadeh, S., Hejazi, E., & Kiamanesh, A. (2021). Designing and editing an empowerment education package (with self- determination approach) and its effectiveness on student math performance and beliefs (with low performance in this lesson). Journal of Psychological Science. 20(103), 1095-1116. http://dx.doi.org/10.52547/JPS.20.103.1095 (In Persian) Matud, M. P., Bethencourt, J. M., Ibáñez, I., Fortes, D., & Díaz, A. (2022). Gender differences in psychological well-being in emerging adulthood. Applied Research in Quality of Life, 17(2), 1001-1017. https://doi.org/10.1007/s11482-021-09943-5 Niemiec, C. P., Soenens, B., & Vansteenkiste, M. (2014). Is relatedness enough? On the importance of need support in different types of social experiences. In N. Weinstein (Ed.), Human motivation and interpersonal relationships: Theory, research, and applications (pp. 77–96). Springer Science + Business Media. https://doi.org/10.1007/978-94-017-8542-6_4 Philippe, F. L., Koestner, R., & Lekes, N. (2013). On the directive function of episodic memories in people's lives: A look at romantic relationships. Journal of Personality and Social Psychology, 104(1), 164-179. https://doi.org/10.1037/a0030384 Porat, T., Nyrup, R., Calvo, R. A., Paudyal, P., & Ford, E. (2020). Public health and risk communication during COVID-19—Enhancing psychological needs to promote sustainable behavior change. Frontiers in Public Health, 8, 573397. https://doi.org/10.3389/fpubh.2020.573397 Rocchi, M., Pelletier, L., Cheung, S., Baxter, D., & Beaudry, S. (2017). Assessing need-supportive and need-thwarting interpersonal behaviours: The Interpersonal Behaviours Questionnaire (IBQ). Personality and Individual Differences, 104, 423-433. https://doi.org/10.1016/j.paid.2016.08.034 Rusbult, C. E., Drigotas, S. M., & Verette, J. (1994). The investment model: An interdependence analysis of commitment processes and relationship maintenance phenomena. In D. J. Canary & L. Stafford (Eds.), Communication and relational maintenance (pp. 115–139). Academic Press. https://psycnet.apa.org/record/1994-97164-006 Ryan, R. M., & Connell, J. P. (1989). Perceived locus of causality and internalization: examining reasons for acting in two domains. Journal of Personality and Social Psychology, 57(5), 749-761. https://doi.org/10.1037/0022-3514.57.5.749 Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2017). Self-determination theory: Basic psychological needs in motivation, development, and wellness. The Guilford Press. https://doi.org/10.1521/978.14625/28806 Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2020). Intrinsic and extrinsic motivation from a self-determination theory perspective: Definitions, theory, practices, and future directions. Contemporary Educational Psychology, 61, 101860. https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2020.101860 Ryan, R. M., & Frederick, C. (1997). On energy, personality, and health: Subjective vitality as a dynamic reflection of wellbeing. Journal of Personality, 65(3), 529-565. https://doi.org/10.1111/j.1467-6494.1997.tb00326.x Ryan, R. M., Deci, E. L., Vansteenkiste, M., & Soenens, B. (2021). Building a science of motivated persons: Self-determination theory’s empirical approach to human experience and the regulation of behavior. Motivation Science, 7(2), 97-118. https://doi.org/10.1037/mot0000194 Salari Hadki, M., Tafazoli, M., Tehrani, H., & Asghari Ebrahimabad, M. J. (2021). Impact of group sexual counseling based on the self-determination theory on women’s sexual function. Journal of Hayat, 27(3), 245-261. http://hayat.tums.ac.ir/article-1-4226-en.html (In Persian) Sarhadi, M., Navidian, A., Fasihi Harandy, T., & Ansari Moghadam, A. (2013). Comparing quality of marital relationship of spouses of patients with and without a history of myocardial infarction. Journal of Health Promotion Management, 2(1), 39-48. http://jhpm.ir/article-1-95-en.html (In Persian) Shannon, S., Hanna, D., Haughey, T., Leavey, G., McGeown, C., & Breslin, G. (2019). Effects of a mental health intervention in athletes: Applying self-determination theory. Frontiers in Psychology, 10, 1875. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.01875 Shulman, S., Scharf, M., Livne, Y., & Barr, T. (2013). Patterns of romantic involvement among emerging adults: Psychosocial correlates and precursors. International Journal of Behavioral Development, 37(5), 460-467, https://doi.org/10.1177/0165025413491371 Sjöblom, K., Mälkki, K., Sandström, N., & Lonka, K. (2016). Does physical environment contribute to basic psychological needs? A self-determination theory perspective on learning in the chemistry laboratory. Frontline Learning Research, 4(1), 17-39. https://doi.org/10.14786/flr.v4i1.217 Tanhaye Reshvanloo, F., & Kimiaei, S. A. (2020). Construct validity and item-response characteristics of the satisfaction with relationship status scale (ReSta). Journal of Modern Psychological Researches, 15(58), 140-156. https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_11083.html?lang=en (In Persian) Tanhaye Reshvanloo, F., Kareshki, H., & AminYazdi, SA. (2023). Introduction and application of self-determination theory-based intervention on improving intimate relationships in youth. Avaye Noor. (In Persian) Tanhaye Reshvanloo, F., Kareshki, H., & Torkamani, M. (2019). Psychometric Properties of state level subjective vitality scale based on classical test theory and item-response theory. Rooyesh, 8(10), 79-88. http://frooyesh.ir/article-1-1590-en.html (In Persian) Tanhaye Reshvanloo, F., Keramati, R., Kareshki, H., & Torkamani, M. (2018). Factor structure and gender invariance of subjective vitality scale in students. Journal of Applied Psychological Research, 9(3), 1-14. https://doi.org/10.22059/japr.2018.69108 (In Persian) Tett, L., Cree, V. E., & Christie, H. (2017). From further to higher education: Transition as an on-going process. Higher Education, 73(3), 389-406. https://doi.org/10.1007/s10734-016-0101-1 Tran, P., Judge, M., & Kashima, Y. (2019). Commitment in relationships: An updated meta‐analysis of the investment model. Personal Relationships, 26(1), 158-180. https://doi.org/10.1111/pere.12268 Wang, R., Liu, H., Jiang, J., & Song, Y. (2017). Will materialism lead to happiness? A longitudinal analysis of the mediating role of psychological needs satisfaction. Personality and Individual Differences, 105, 312-317. https://doi.org/10.1016/j.paid.2016.10.014 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 375 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 393 |