
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,877 |
تعداد مقالات | 74,134 |
تعداد مشاهده مقاله | 137,824,778 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 107,229,125 |
امکانناپذیری حضور جنبش و زمانمندی در جهانِ نگارگری ایرانی | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
دوره 30، شماره 2، تیر 1404، صفحه 123-135 اصل مقاله (1.55 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2024.372677.667253 | ||
نویسندگان | ||
مریم سالاری* 1؛ مصطفی گودرزی2 | ||
1دانشجوی دکتری پژوهش هنر، گروه مطالعات عالی هنر، دانشکده هنرهای تجسمی، دانشکدگان هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
2استاد گروه مطالعات عالی هنر، دانشکده هنرهای تجسمی،دانشکدگان هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
مقالۀ حاضر بر این فرضیه استوار است که نگارگری ایرانی نمایشدهندۀ جهانی ایستا، بدون زمان و بدون مکان است. بنابراین پرسش این است که در چه شیوۀ معرفتشناختی این امکان فراهم شده تا هنرمند دنیایی این چنین را به تصویر کشد و چرا نمایش جنبش، زمانمندی و مکانمندی در این هندسۀ معرفتی امکانناپذیر است؟ این مطالعه به شیوۀ توصیفی-تحلیلی انجام پذیرفته و دادههای آن از منابع کتابخانهای و الکترونیکی گردآوری گردیده است. با نظریۀ «فلسفۀ صورتهای سمبلیک» ارنست کاسیرر توضیح داده شد که آثار نگارگری را میتوان به مثابه نوعی شناخت اسطورهای از جهان مورد خوانش قرار داد. نتایج این مطالعه نشان میدهد در جهان نگارگری شکلی از آگاهی اسطورهای حاکم است که در آن رابطۀ میان جزء و کل در یک پیوستگی نمادین، غیرقابلتجزیه و همیشگی بهسر میبرد. زمان اسطورهای با مفهوم خطیْ از زمان تاریخی متفاوت است. زمان اسطورهای همچون فضای اسطورهای سرشتی ایستا و ناگسستنی دارد، این زمان، نوعی ازلیت دائمی و لحظۀای از «بودن« بدون تغییر و بیهمتاست. با چنین دریافتی از مقولۀ زمان است که نگارگر یک «بودن» منحصربهفرد را از موقعیت جدا میکند و در آن لحظۀ ناب متوقف میماند. زیرا او فاقد نگرشی است که بتواند با آن، از این لحظۀ «بودنِ» ایده ئال فراتر رود. بنابراین در درون این فضای معرفتی هنرمند قادر به ثبت یا بازنمایی تنش، حرکت و «شدن» پدیدهها نیست. نه از آن حیث که در بازنمایی آن ناتوان باشد. زیرا در اینجا بازنمایی به معنای تکنیکال آن مطرح نیست. بلکه بازنمایی جنبش به معنای معرفتشناختی آن ناممکن است. | ||
کلیدواژهها | ||
نگارگری ایرانی؛ ارنست کاسیرر؛ صورت سمبلیک اسطوره؛ زمانمندی؛ مکانمندی؛ جنبش | ||
مراجع | ||
Ayn al-Qudat Hamadani. (2000). Zubdat al-Haqa'iq (A. Osseiran, Ed.; M. Tadayyon, Trans.). University Publishing Center. (Original work published ca. 1120). (In Persian) Cassirer, E. (2011). Language and myth [Zaban va osture] (M. Salasi, Trans.). Morvarid. (Original work published 1946). (In Persian) Cassirer, E. (2021). Philosophy of symbolic forms [Falsafe-ye sourt-haye seambolik] (Y. Mowghen, Trans.). Hermes. (Original work published 1923–1929). (In Persian) Cassirer, E. (2022). The individual and the cosmos in Renaissance philosophy [Fard va keyhan dar falsafe-ye Ronesanse] (Y. Mowghen, Trans.). Mahi. (Original work published 1927). (In Persian) Cassirer, Ernst. (1955). The Philosophy of Symbolic Forms: Volume Two: Mythical Thought. (Ralph Manheim, Trans.; Charles W. Hendel, Intro. Note). YALE University. (Original work published 1925). (In English) Durkheim, É. (2003). The elementary forms of religious life [Sovare bonyani-e hayate dini] (B. Parham, Trans.). Markaz. (Original work published 1912). (In Persian) Friedrich Wilhelm Joseph von Schelling. (1995). Schelling's Philosophy of mythology and revelation: Three of seven books (Special studies in religions / Australian Association for the Study of Religions). Australian Association for the Study of Religions. (Original work published 1857). (In English) Hatef Esfahani. (1994). Divan of Hatef Esfahani (V. Dastgerdi, Ed.). Negah Publishing. (Original work published ca. 1780). (In Persian) Ibn Arabi, M. (2008). Al-Futuhat al-Makkiyya [The Meccan revelations] (M. Khajavi, Trans.). Mola. (Original work published 1238). (In Persian) Kashmiri, M. (2023). Representation of buildings in Iranian painting and its role in expanding pictorial space and depth perception. Journal of Theoretical Principles of Visual Arts, 8(2), 16–19. https://doi.org/10.22051/jtpva.2022.41695.1460 Kashmiri, M. (2023b). The efficacy of the horizon line in organizing space and representing scene depth in Iranian painting, from the Ilkhanid period to the emergence of Europeanization techniques. Jelve-ye Honar, 15(4), 107–120. Mowghen, Y. (1999). Language, thought, and culture [Zaban Andishe va Farhang]. Hermes. (In Persian) Nazarli, M. (2011). The dual world of Iranian miniature: A practical interpretation of Safavid period painting [Jahan-e do ganeye Miniature Irani] (A. A. Ezzati, Trans.). Art Academy. (Original work published 2006). (In Persian) Pakbaz, R. (2008). Iranian painting: From ancient times to the present [Naghashi Iran az dirbaz ta emrooz]. Simin & Zarrin. (Original work published 2000). (In Persian) Panofsky, E. (2019). Perspective as symbolic form [Perspektiv beh manzure-ye Surat-e Sambolik] (M. Sepahi, Trans.). Cheshmeh. (Original work published 1927). (In Persian) Pourdawood, I. (Trans.). (1998). Gathas, the oldest part of the Avesta. Asatir. (Original work published ca. 1000 BCE). (In Persian) Suhrawardi, S. (1986). Hikmat al-Ishraq [The philosophy of illumination] (S. H. Nasr, Ed.). Hekmat. (Original work published ca. 1186). Zomorodi, H. (2010). An analytical introduction to mythology: Myth as the key to understanding the world. [Moqaddama-i tahlili dar bab-e osture-shinasi: Osture kelid-e ruyaruyi ba dark-e jahan] Azma, (72). (In Persian) - ابنعربی، شیخ اکبر محییالدین (1387)، فتوحات المکیة (محمد خواجوی، مترجم و تعلیق). مولی. (چاپ اثر اصلی 1238) - پاکباز، روئین (1387)، نقاشی ایران از دیرباز تا امروز، سیمین و زرین.
-پانوفسکی، اروین (1398)، پرسپکتیو به منزلۀ صورت سمبلیک (محمد سپاهی، مترجم). چشمه. (چاپ اثر اصلی 1927)
-دورکیم، امیل (1382)، صور بنیانی حیات دینی (باقر پرهام، مترجم). مرکز. (چاپ اثر اصلی 1912)
-زمردی، حمیرا (1389)، مقدمهای تحلیلی در باب اسطورهشناسی: اسطوره کلید رویارویی با درک جهان، نشریۀ آزما، شماره 72 - سهروردی، شهابالدین (1365)، حکمت الاشراق، تصحیح و مقدمۀ سید حسین نصر، حکمت.
-کاسیرر، ارنست ( 1400)، فلسفۀ صورتهای سمبلیک (یدالله موقن ، مترجم). هرمس. (چاپ اثر اصلی 1923-1929)
-کاسیرر، ارنست (1390)، زبان و اسطوره (یدالله موقن ، مترجم). انتشارات مروارید. (چاپ اثر اصلی 1946)
-کاسیرر، ارنست (1401)، فرد و کیهان در فلسفۀ رنسانس (یدالله موقن ، مترجم). (چاپ اثر اصلی 1927)
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 371 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 373 |