
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,877 |
تعداد مقالات | 74,134 |
تعداد مشاهده مقاله | 137,824,761 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 107,229,114 |
رسانههای اجتماعی بهعنوان ابزار برندسازی شخصی دانشجویان ورزشکار | ||
نشریه مدیریت ورزشی | ||
مقاله 6، دوره 17، شماره 2، تیر 1404، صفحه 130-111 اصل مقاله (1.13 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jsm.2024.372905.3260 | ||
نویسندگان | ||
رضا رضائی* 1؛ سردار محمدی2؛ آرمان اله ویسی2 | ||
1گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان | ||
2گروه مدیریت ورزشی، دانشکده دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان | ||
چکیده | ||
مقدمه: رسانههای اجتماعی بهعنوان یکی از اثربخشترین و گستردهترین ابزار برای کمک کردن به توسعه شخصی و ایجاد یک برندشخصی عمل میکنند. هدف از این پژوهش نحوه استفاده از رسانههای اجتماعی بهعنوان ابزار برندسازی شخصی دانشجویان ورزشکار بود. روش پژوهش: روش تحقیق بهصورت کیفی از نوع تحلیل پدیدارشناسی هرمنوتیکی با هدف کاربردی و ماهیت اکتشافی بود. مشارکتکنندگان تحقیق دانشجویانی بودند که از رسانههای اجتماعی برای برندسازی شخصی استفاده میکردند و در یکی از انواع ورزشهای رزمی حداقل 5 سال سابقه و تجربه تمرین داشتند که از طریق مصاحبه نیمهساختاریافته و براساس روش نمونه-گیری هدفمند مورد بررسی قرارگرفتند. در این مطالعه نقطه اشباع دادهها 11 مصاحبه بود. تجزیه و تحلیل دادهها به کمک نرمافزار MAXQDA صورت گرفت. یافته ها: 5 مفهوم اصلی و 19 مفهوم فرعی از تبیین تجربیات شرکتکنندگان در پژوهش استخراج شد. ایجاد تمایز، جذابیت، سواد رسانهای، مزایا و فرصتها و مضررات و محدودیتها مؤلفههای شناسایی شده در استفاده از رسانههای اجتماعی بهعنوان ابزاری برای برندسازی شخصی دانشجویان ورزشکار در پژوهش حاضر بودند. نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان میدهد استفاده صحیح از رسانههای اجتماعی توسط دانشجویان ورزشکار برای ارائه اطلاعات مربوط به برند خود و تعامل با طرفداران حائز اهمیت است. مطالعه حاضر، بینش و دانش جدیدی را در مورد بهبود مدیریت برند از طریق رسانههای اجتماعی در زمینه برند شخصی دانشجویان ورزشکار ارائه میدهد. | ||
کلیدواژهها | ||
برند شخصی؛ خود ارائه؛ رسانههای اجتماعی؛ دانشجویان ورزشکار | ||
مراجع | ||
Aaker, D. A. (2013). Strategisches Markt-Management: Wettbewerbsvorteile Erkennen· Märkte Erschliessen· Strategien Entwickeln. Springer-Verlag.
Amoozadeh, Z., Naderian Jahromi, M., Soltanhosseini, M., & Salimi, M. (2020). The Effect of Social Media Marketing on Branding Process and Consumer Behavior of Clubs of Iran Football Premier League. Sport Management Journal, 12(2), 405-422. (In Persian)
Belk, R. W. (2013). Extended self in a digital world. Journal of Consumer Research, 40(3), 477- 500.
Bredikhina, N., Gupta, K., & Kunkel, T. (2023). Superboosting the athlete social media brand: Events as an opportunity for follower growth. European Sport Management Quarterly, 23(6), 1819-1842.
Browning, B., & Sanderson, J. (2012). The positives and negatives of Twitter: Exploring how student-athletes use Twitter and respond to critical tweets. International Journal of Sport Communication, 5(4),
Dašić, D., Ratković, M., & Pavlović, M. (2021). Commercial aspects of personal branding of athletes on social networks. Marketing, 52(2), 118-131.
Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. (Eds.). (2011). The Sage handbook of qualitative research. Sage.
Doyle, J. P., Su, Y., & Kunkel, T. (2022). Athlete branding via social media: Examining the factors influencing consumer engagement on Instagram. European Sport Management Quarterly, 22(4), 506-526.
Graham, A. B. (2013). The 60 best athletes to Follow on Instagram. Retrieved from http://
extramustard.si.com/2013/01/30/the-60-bestathletes-to-follow-on-instagram/
Jafari, H., Barghi Mogaddam, J., Bashiri, M., & Najafzadeh, M. (2022). Identifying Effective Components in Professional Athletes’ Personal Branding. Sport Management Studies, 14(72), 147-178. (In Persian)
Mogaji, E., & Nguyen, N. P. (2023). Beautiful Black British brand: exploring intersectionality of race, gender, and self-branding of Black British sportswomen. European Sport Management Quarterly, 23(6), 1708-1731.
Mahmoudian, A., Sadeghi Boruojerdi, S., & Delshab, V. (2022). Using social media of Instagram as personal brand management tool for professional athletes. Communication management in sport media, 9(2), 64-81. (In Persian)
Parvari, P. (2019). A new reading of phenomenology: Philosophical foundations, approaches, and framework for conducting phenomenological research. Sociological Studies, (44), 87–106.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,008 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 496 |