
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,877 |
تعداد مقالات | 74,134 |
تعداد مشاهده مقاله | 137,855,711 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 107,232,538 |
خصوصیات روانسنجی نسخۀ فارسی مقیاس کوتاهشدۀ خردمندی در بزرگسالان ایرانی | ||
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی | ||
مقاله 10، دوره 16، شماره 3، مهر 1404، صفحه 161-179 اصل مقاله (901.76 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/japr.2024.361950.644670 | ||
نویسندگان | ||
سعید ویسی1؛ رسول کردنوقابی* 2؛ صدف ایمانی1؛ فهیمه کاشفی3 | ||
1گروه روانشناسی، دانشکدۀ اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینای همدان، همدان، ایران. | ||
2استاد، گروه روانشناسی، دانشکدۀ اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینای همدان، همدان، ایران. | ||
3گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم انسانی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، بررسی خصوصیات روانسنجی نسخۀ فارسی مقیاس کوتاهشدۀ خردمندی در بزرگسالان ایرانی بود. روش پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعۀ آماری آن شامل کلیۀ بزرگسالان 20 تا 75 سالۀ شهر اراک در سال 1402 بود. 500 نفر (275 نفر مرد و 225 نفر زن) به روش نمونهگیری دردسترس (به شیوۀ آنلاین) انتخاب شدند. گردآوری دادهها با مقیاس کوتاهشدۀ خردمندی سندیگو (SD-WISE-7)، مقیاس خردمندی سندیگو (SD-WISE)، پرسشنامۀ هوش موفق (SIQ)، مقیاس بهزیستی روانشناختی (PWBS) و پرسشنامۀ آفرینندگی (CQ) بود. همسانی درونی (آلفای کرونباخ)، پایایی ترکیبی، ضریب امگا، روایی عاملی اکتشافی، تأییدی، ملاکی، روایی همگرا و واگرا، ضریب همبستگی پیرسون با نرمافزارهای SPSS و AMOS نسخۀ 24 بررسی شدند. نتایج نشان داد مقیاس، ساختاری تکعاملی با واریانس تبیینشدۀ 73/50 درصد دارد. آلفای کرونباخ 0/94، پایایی ترکیبی 0/83 و ضریب امگا 0/91 بود. همچنین نتایج تحلیلعاملی تأییدی از تأیید ساختار تکعاملی این مقیاس حکایت داشت (0/072=RMSEA؛ 0/962=AGFI؛ 934/0=GFI؛ 0/925=NFI؛ 0/913=CFI). نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون هم نشاندهندۀ همبستگی مثبت مقیاس کوتاه با مقیاس بلند بود که از روایی همگرایی این ابزار حکایت دارد (681/0=r؛ 01/0>P). یافتهها نشان داد نسخۀ فارسی مقیاس کوتاهشدۀ خردمندی از روایی و پایایی قابل قبولی برخوردار است و نهتنها میتواند سریعتر از نسخۀ بلند اجرا شود، بلکه ساختار عاملی آن هم قابلاتکاتر است. | ||
کلیدواژهها | ||
پایایی؛ خردمندی؛ روانسنجی؛ روایی | ||
مراجع | ||
خانجانی، م.، شهیدی، ش.، فتح آبادی، ج.، مظاهری، م.، و شکری، ا. (1393). ساختار عاملی و ویژگیهای روانسنجی فرم کوتاه (18 سوالی) مقیاس بهزیستی روانشناختی ریف در دانشجویان دختر و پسر. فصلنامۀ اندیشه و رفتار در روانشناسی بالینی، 9(32)، 27-36. https://sanad.iau.ir/Journal/jtbcp/Article/1118221
خسروی لاریجانی، م.، محمدپناه اردکان، ع.، چوب فروشزاده، آ.، و دهقانی اشکذری، ا. (1399). تعیین روایی و پایایی نسخۀ فارسی پرسشنامۀ همدلی کودک و نوجوان. فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی، 11(4)، 280-263. https://doi.org/10.22059/japr.2021.304312.643543
درتاج، ف.، دانش پایه، م.، و شکواری وسطی، ف. (1400). بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس خردمندی سندیگو. فصلنامه اندازهگیری تربیتی، 11(43)، 97-81. https://doi.org/10.22054/jem.2021.55834.2089
زارع مقدم، ع.، بارانی، ع.، رستمی، ش.، و رضائی، ر. (1397). پیشبینی رضایت از زندگی کارکنان راهور بر اساس خلاقیت و خودکارآمدی. رویش روانشناسی، 7(12)، 162-147. http://dorl.net/dor/20.1001.1.2383353.1397.7.12.9.0
عابدی، ج. (1372). خلاقیت و شیوهای نو و جدید در اندازهگیری آن. فصلنامۀ پژوهشهای روانشناختی، 3(2)، 54-46. http://noo.rs/lcG2s
محمدی میرزایی، ک.، و بهبودی، م. (1396). رابطۀ شادکامی با کمالگرایی و سبکهای دفاعی در بین کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن. نشریه تحقیقات مدیریت آموزشی، 8(31)، 148-129. https://sanad.iau.ir/Journal/jearq/Article/1113434
منظم، م.، لعل، ف.، سرسنگی، و.، فلاح مدواری، ر.، نجفی، ک.، و فلاح مدواری، ع. (1396). طراحی و تعیین روایی و پایایی پرسشنامۀ افزایش مدت زمان استفادۀ کارگران از وسایل حفاظت شنوایی بر اساس مدل بزنف. مجلۀ دانشگاه علوم پزشکی ایلام، 25(6)، 28-21. http://dx.doi.org/10.29252/sjimu.25.6.21
نگهبان سلامی، م.، فرزاد، و.، و صرامی، غ. (1392). بررسی ساختار عاملی، روایی و پایایی پرسشنامۀ هوش موفق. فصلنامه اندازهگیری تربیتی، 5(15)، 16-1. https://jem.atu.ac.ir/article_266.html
ویسی، س.، ایمانی، ص.، کاشفی، ف.، یمین، ن.، بحرایی، ژ.، و چگینی، س. (1400). تدوین معادلۀ ممیزی خردورزی، هوش موفق و آفرینندگی در پیشبینی تقلب تحصیلی آنلاین در دانشآموزان. فصلنامۀ ایدههای نو در تعلیم و تربیت، 1(1)، 18-10. https://jnie.ir/showpaper/37998
ویسی، س.، ایمانی، ص.، کردنوقابی، ر.، فرهادی، م.، و بهروز، ب. (1393). تأثیر آموزش زیستشناسی به روش تفکر استقرایی بر افزایش آفرینندگی دانشآموزان. پژوهش در برنامهریزی درسی، 11(43)، 23-14. https://sanad.iau.ir/journal/jsre/Article/534349?jid=534349
References Abedi, J (1993). Creativity; A new instrument for its assessment. Psychological Research, 3(2), 46-54. http://noo.rs/lcG2s (In Persian) Ardelt, M. (2011). Wisdom, age, and well-being. In K.W. Schaie & S. L. Willis (Eds.), Handbook of the psychology of aging (Seventh Edition, pp. 279-291). Academic Press. https://doi.org/10.1016/B978-0-12-380882-0.00018-8 Ardelt, M. (2019). Wisdom and well-being. In R. J. Sternberg & J. Glück (Eds.), The Cambridge handbook of wisdom (pp. 602–625). Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/9781108568272.028 Ardelt, M., & Jeste, D. V. (2018). Wisdom and hard times: The ameliorating effect of wisdom on the negative association between adverse life events and well-being. The Journals of Gerontology: Series B, 73(8), 1374-1383. https://doi.org/10.1093/geronb/gbw137 Ardelt, M., Kim, J. J., & Ferrari, M. (2023). Does self-transcendent wisdom mediate the relation between spirituality and well-being? A test across six nations. Journal of Happiness Studies, 24, 1683–1702. https://doi.org/10.1007/s10902-023-00637-3 Bangen, K. J., Meeks, T. W., & Jeste, D. V. (2013). Defining and assessing wisdom: A review of the literature. The American Journal of Geriatric Psychiatry, 21(12), 1254-1266. https://doi.org/10.1016/j.jagp.2012.11.020 Beck, A. T., Ward, C. H., Mendelson, M., Mock, J., & Erbaugh, J. (1961). An inventory for measuring depression. Archives of General Psychiatry, 4(6), 561-571. http://doi.org/10.1001/archpsyc.1961.01710120031004 Cella, D., Choi, S. W., Condon, D. M., Schalet, B., ... & Reeve, B. B. (2019). PROMIS® adult health profiles: Efficient short-form measures of seven health domains. Value in Health, 22(5), 537-544. https://doi.org/10.1016/j.jval.2019.02.004 Cremers, K. M., Fulkerson, J. A., & Riley, T. B. (2019). Challenging the conventional wisdom on active management: A review of the past 20 years of academic literature on actively managed mutual funds. Financial Analysts Journal, 75(4), 8-35. https://doi.org/10.1080/0015198X.2019.1628555 Dortaj, F., Daneshpayeh, M., & Shakvari Vosta, F. (2021). Investigating the psychometric properties of the San Diego Wisdom Scale. Quarterly of Educational Measurement, 11(43), 81-97. https://doi.org/10.22054/jem.2021.55834.2089 (In Persian) Ferrari, M., Kahn, A., Benayon, M., & Nero, J. (2011). Phronesis, sophia, and hochma: Developing wisdom in Islam and Judaism. Research in Human Development, 8(2), 128-148. https://doi.org/10.1080/15427609.2011.568869 Grigorenko, E. L., & Sternberg, R. J. (2002). Analytical, creative, and practical intelligence as predictors of self-reported adaptive functioning: A case study in Russia. Intelligence, 29(1), 57-73. https://doi.org/10.1016/S0160-2896 (00)00043-X Hayes, A. F., & Coutts, J. J. (2020). Use omega rather than Cronbach’s alpha for estimating reliability. But…. Communication Methods and Measures, 14(1), 1-24. https://doi.org/10.1080/19312458.2020.1718629 Indumati, V. R., & Kenchappanavar, R. (2023). Wisdom as a predictor of psychological well-being and adjustment in older adults. Indian Journal of Gerontology, 73(1), 155-165. Link Jeste, D. V., Ardelt, M., Blazer, D., Kraemer, H. C., Vaillant, G., & Meeks, T. W. (2010). Expert consensus on characteristics of wisdom: A Delphi method study. The Gerontologist, 50(5), 668-680. https://doi.org/10.1093/geront/gnq022 Jeste, D. V., Thomas, M. L., Liu, J., Daly, R. E., Tu, X. M., Treichler, E. B., ... & Lee, E. E. (2021). Is spirituality a component of wisdom? Study of 1,786 adults using expanded San Diego Wisdom Scale (Jeste-Thomas Wisdom Index). Journal of Psychiatric Research, 132, 174-181. https://doi.org/10.1016/j.jpsychires.2020.09.033 Khanjani, M., Shahidi, S., Fathabadi, J., Mazaheri, M. A., & Shokri, O. (2014). Factor structure and psychometric properties of the Ryff’s scale of psychological well-being, short form (18-item) among male and female students. Thoughts and Behavior in Clinical Psychology,9(32), 27-36. https://sanad.iau.ir/en/Journal/jtbcp/Article/1118221 (In Persian) Khosravi Larijani, M., Mohammadpanah Ardakan, A., Choobforoush-zadeh, A., & Dehghani Ashkezari, E. (2021). Examining the validity and reliability of the persian version of the empathy questionnaire for children and adolescents. Journal of Applied Psychological Research, 11(4), 263-280. https://doi.org/10.22059/japr.2021.304312.643543 (In Persian) Kim, H. K., Oh, H. S., & Park, C. H. (2023). The mediating effects of social networks and wisdom on the relationship between lifestyle habits and healthy aging in older adults with chronic diseases. Behavioral Sciences, 13(8), 688-701. https://doi.org/10.3390/bs13080688 Kline, R. B. (2023). Principles and practice of structural equation modeling. Guilford publications. Google Scholar Leeman, T. M., Knight, B. G., Fein, E. C., Winterbotham, S., & Webster, J. D. (2022). An evaluation of the factor structure of the Self-Assessed Wisdom Scale (SAWS) and the creation of the SAWS-15 as a short measure for personal wisdom. International Psychogeriatrics, 34(3), 241-251. https://doi.org/10.1017/s1041610220004202 Mohammadi Mirzaei, K., & Behbodhi, M. (2017). The relationship between happiness, perfectionism and defensive styles among the employees of Islamic Azad University, Rodhan Branch. Educational Management Research Journal, 8(31), 148-129. https://sanad.iau.ir/en/Journal/jearq/Article/1113434 (In Persian) Monazam, M., Laal, F., Sarsangi, V., Fallahmadvari, R., Najafi, K., & Fallahmadvari, A. (2018). Designing and determination of validity and reliability of the questionnaire increasing the duration of using the hearing protection device by workers based on BASNEF model. Journal of Ilam University of Medical Sciences, 25(6), 21-28. http://dx.doi.org/10.29252/sjimu.25.6.21 (In Persian) Negahban Salami, M., Farzad, V., & Sarami, G. (2014). A study of factor structure, reliability and validity of the Successful Intelligence Scale. Quarterly of Educational Measurement, 4(15), 1-16. https://jem.atu.ac.ir/article_266.html?lang=en (In Persian) Rawat, K., Błachnio, A., & Suppan, K. (2023). Psychometric properties of the polish version of the Sports Anxiety Scale-2 (SAS-2). International Journal of Environmental Research and Public Health, 20(14), 6429. https://doi.org/10.3390/ijerph20146429 Rosenberg, M. (1989). Determinants of self-esteem-a citation classic commentary on society and the adolescent self-image by Rosenberg, M. Current Contents/Social & Behavioral Sciences, 1(11), 16-16. https://garfield.library.upenn.edu/classics1989/A1989T475800001.pdf Ryff, C. D. (1989). Happiness is everything, or is it? Explorations on the meaning of psychological well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 57(6), 1069–1081. https://doi.org/10.1037/0022-3514.57.6.1069 Schermelleh-Engel, K., Moosbrugger, H., & Müller, H. (2003). Evaluating the fit of structural equation models: Tests of significance and descriptive goodness-of-fit measures. Methods of Psychological Research Online, 8(2), 23-74. https://psycnet.apa.org/record/2003-08119-003 Sternberg, R. J. (2009). A balance theory of wisdom. In J. C. Kaufman, E. L. Grigorenko & R. J. Sternberg, (Eds.) The essential Sternberg: Essays on intelligence, psychology, and education (pp. 353–375). Springer Publishing Company. https://psycnet.apa.org/record/2009-00687-013 Sternberg, R. J. (2019). Why people often prefer wise guys to guys who are wise: An augmented balance theory of the production and reception of wisdom. In R. J. Sternberg & J. Glück (Eds.), The Cambridge handbook of wisdom (pp. 162–181). Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/9781108568272 Sternberg, R. J., Glaveanu, V., Karami, S., Kaufman, J. C., Phillipson, S. N., & Preiss, D. D. (2021). Meta-intelligence: Understanding, control, and interactivity between creative, analytical, practical, and wisdom-based approaches in problem solving. Journal of Intelligence, 9(2), 19. https://doi.org/10.3390/jintelligence9020019 Sternberg, R. J., Tromp, C., & Karami, S. (2023). Intelligence, creativity, and wisdom are situated in the interaction among Person× Task× Situation. In R. J. Sternberg, J. C. Kaufman & S. Karami (eds) Intelligence, creativity, and wisdom: exploring their connections and distinctions (pp. 367-386). Cham: Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-031-26772-7_15 Thomas, M. L., Bangen, K. J., Palmer, B. W., Martin, A. S., Avanzino, J. A., Depp, C. A., ... & Jeste, D. V. (2019). A new scale for assessing wisdom based on common domains and a neurobiological model: The San Diego Wisdom Scale (SD-WISE). Journal of Psychiatric Research, 108, 40-47. https://doi.org/10.1016/j.jpsychires.2017.09.005 Thomas, M. L., Palmer, B. W., Lee, E. E., Liu, J., Daly, R., Tu, X. M., & Jeste, D. V. (2022). Abbreviated San Diego wisdom scale (SD-WISE-7) and Jeste-Thomas Wisdom Index (JTWI). International Psychogeriatrics, 34(7), 617-626. https://doi.org/10.1017/S1041610221002684 Veisi, S., Imani, S., Kashfi, F., Yamin, N., Bahraei, J., & Chegini, S. (2022). The discriminational role of wisdom, successful intelligence and creativity in predicting online academic cheating in students. Journal New Ideas in Education, 1(1), 10-18. https://jnie.ir/showpaper/37998 (In Persian) Veisi, S., Imani, S., Kordnoghabi, R., Farhadi, M., & Behrooz, B. (2014). The study of the effect of inductively teaching biology on the creativity of the students. Research in Curriculum Planning, 11(43), 14-23. https://sanad.iau.ir/en/Journal/jsre/Article/534349?jid=534349 (In Persian) Webster, J. (2007). Measuring the character strength of wisdom. The International Journal of Aging and Human Development, 65(2), 163-183. https://doi.org/10.2190/AG.65.2.d Zare-Moghaddam, A., Barani, A., Rostami, S., & Rezaei, R. (2019). Predicting traffic police staffs' satisfaction with life based on creativity and self-efficiency. Rooyesh, 7(12), 147-162. http://frooyesh.ir/article-1-566-en.html (In Persian) | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 479 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 428 |