
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,878 |
تعداد مقالات | 74,135 |
تعداد مشاهده مقاله | 137,885,398 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 107,254,148 |
شناسایی و تحلیل گفتمانهای تعلیم و تربیت نوین زنان در بستر نوسازی پهلوی اول (1300-1320) | ||
زن در فرهنگ و هنر | ||
مقاله 2، دوره 17، شماره 3، مهر 1404، صفحه 305-324 اصل مقاله (901.42 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jwica.2025.377723.2043 | ||
نویسندگان | ||
سید حسن هاشمی* 1؛ شهرزاد شاه سنی2؛ بابک شمشیری3؛ امین ایزدپناه2؛ حلیمه عنایت4 | ||
1دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه شیراز، شیراز ، ایران. | ||
2استادیار گروه مبانی تعلیم و تربیت، دانشکده علوم تربتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران. | ||
3استاد گروه مبانی تعلیم و تربیت، دانشکده علوم تربتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران. | ||
4استاد بخش جامعهشناسی و برنامهریزی اجتماعی، دانشکدهی اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش، شناسایی و تحلیل انواع گفتمانهای تعلیم و تربیت زنان در دورۀ پهلوی اول با رویکرد تحلیل گفتمان لاکلا و موف است. از اینرو با بررسی 14 سند که به شیوۀ هدفمند انتخاب شده بودند، 39 مصداق، 35 خردهگفتار و 4 گفتمان شناسایی شدند که گفتمان «نوسازی دستوری» متعلق به گفتمان حاکمیت و گفتمان «مادری جدید»، «خودآگاهی وجودی-حقوقی» و «تعالی ملی» متعلق به گفتمان زنان بوده است. تحلیل این گفتمانها نشان داد گفتمان «نوسازی دستوری» تحصیلات زنان را به مسئلۀ کشف حجاب گره زده و از این طریق، گفتمانهای زنان را در موضع همگرایی و در تضاد با ذهنیت سنتی قرار داده است. تمرکز اصلی گفتمان حاکم، تغییر و تحول در وضع زنان بر حجاب آنان بود؛ بنابراین در مقولۀ اصلاحات آموزشی، از آنجا که تأکید بر بیحجابی زنان بود، گفتمان نوسازی دستوری و گفتمانهای زنان با مخالفت شدید جامعۀ سنتی روبهرو شد. گفتمان سنت به گفتمان مقاومت بدل شد و هژمون «عدم ضرورت حضور اجتماعی زنان» را در مقابل هژمون «ضرورت حضور اجتماعی زنان» مدنظر گفتمان حاکم و گفتمانهای زنان ایجاد کرد. نتیجۀ این تقابل، ایجاد فضایی قهرآلود بود. در یک سو زنانی قرار گرفتند که با رغبت یا از سر ناچاری تن به کشف حجاب دادند و در سوی دیگر زنان معتقد و پایبند به ارزشهای سنتی قرار داشتند که حضور اجتماعی خود را مترادف با بیهویتی و حفظ هویت خود را ملازم با عدم حضور اجتماعی میدانستند. | ||
کلیدواژهها | ||
تحلیل گفتمان؛ تعلیم و تربیت زنان؛ دوره پهلوی اول؛ گفتمان؛ نوسازی | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
References Ahmadi Khorasani, N. (2013). Hijab and intellectuals. Bija: Author. (Electronic version). Alam-Nesvan. No. 5:1921, No.2: 1922, No.1,2,3,6:1926 & No.4,6,7,8,11: 1927. (In Persian) Ashna, H. (1995). From politics to culture: government cultural policies in Iran (1925-1941). Tehran: Soroush. (In Persian) Avari, P. (2009). History of Iran during the Pahlavi period (from Reza Shah to the Islamic Revolution). Translated by: M. Saqib Far. Tehran: Jami. Ayandeh Magazine (1927). No. 1. (In Persian) Ettelaat Newspaper, No.523: 1928, No.2033: 1933, No.2628, 271: 1935, No.77: 1937, No.1/3465,3679, 3728, 3775: 1938, No.4362: 1940. (In Persian) Foran, J. (2017). Fragile resistance, the history of Iran's social transformations from the Safavid era to the years after the Islamic revolution. Translated by: A. Tadayyon. Tehran: Rasa Cultural Services Institute. (In Persian) Golban, M., & Afsari-Rad, M. (2009). Fahrit magazine Aindeh. Tehran: Mahmoud Afshar. (In Persian) Hambly, G. (1996). Pahlavi Autocracy: Reza Shah (Pahlavi dynasty and religious forces according to Cambridge History). Translated by: A. Mokhber. Tehran: Tarh-e Now. (In Persian) https://ketabnak.com/reader/126868 (In Persian) Iranshahr Magazine. Year 1, No. 12: 1923, (1924). Year 2, No. 11, 12: 1924, Year 3, No. 6,9: 1925. (In Persian) Islamic Revolution Cultural Documents Organization. (1992). Kashf-Hijab event. Tehran: Organization of scientific documents. (In Persian) Ismaili, H. (2007). Religion and politics in contemporary political thought. Tehran: Research Institute of Cultural and Social Studies. (In Persian) Kar, M. (1997). Iranian Women’s Political Rights. Tehran: Roshangan and Women’s Studies. (n Persian) Keshavarznia, A. (2015). Researching the thought of nationalism in the first Pahlavi period(1925-1941), the second international conference on modern approaches in humanities. Iran: Tehran. (In Persian) Khatibi, H. (2003). Free suffering (political, cultural and social memoirs of Dr. Hossein Khatibi. Tehran: Nogol. (In Persian) Kothari, M., & Tafreshi, A. A. (2016). Female identity in Pahlavi II discourse, a case study of Zan Rooz magazine and Mohammad Reza Shah’s lectures about women. Iranian Cultural Research Quarterly, 1(10), 145-175. https://ensani.ir/fa/article/370809 (In Persian) Laclau, E., & Mouffe, C. (2014). Hegemony and socialist strategy, Towards a radical democratic politics (Vol. 8). Verso Books. Ladieh, M. F. (2003). Population and politics in Iran from the constitutional monarchy to the Islamic Republic. France: National Institute of Demographic Studies of France. Maleki, H. (1995). Twenty-year history of Iran. Tehran: Scientific Publications. (In Persian) Moghadami, M. T. (2018). Lacla and Mouffe's theory of discourse analysis and its criticism. Cultural and Social Knowledge, 2(2), 124-91. https://ensani.ir/fa/article/306441(In Persian) Mokhbar Dzfouli, A. (2011). Pahlavi dynasty and religious forces according to Cambridge History. Tehran: Tarh-e Now. (In Persian) Mugheishi, H. (2018). Women and the Revolution 2017 Experience of National Women’s Union. Tehran: Zagros. Neswan Vatankhah, No.7, 8: 1924, No.11: 1305. (In Persian) Niki, R. K. (1990). The Roots of the Iranian Revolution. Translated by: A. R. Tashet. Tehran: Qalam. (In Persian) Nikkhah Qamsari, N. (2005). The evolution of the attitude towards women and its effect in the Islamic revolution. Tehran: Research School of Imam Khomeini and the Islamic Revolution. (In Persian) Paidar, P. (1997). Women and the political process in twentieth century. London: Cambridge university press. Paidar, P. (2000). Women in the political process of Iran in the 20th century. Translated by: Sh. Zarandar. Tehran: Iranian Society. (In Persian) Peyke Saadat-Nesvan, No. 1: 1927. (In Persian) Rahnamaye Zendegi, No. 2: 1941. (In Persian) Sadeghi, F. (2005). Gender, nationalism and modernity in Iran (first Pahlavi period). Tehran: Qaseidesera. (In Persian) Sanasarian, E. (2005). Women's rights movement in Iran. Translated by: N. Ahmadi Khorasani. Tehran: Akhtran. (In Persian) Shafaq Sarkh Newspaper, No. 1176, 1304: 1929. (In Persian) Shrabi, H. (2016). New patriarchy. Translated by: S. A. Mottaghi. Tehran: Kavir. (In Persian) Soltani, S. A. A. (2016). Power, Discourse, Language: Mechanisms of Power Flow in the Islamic Republic of Iran. Tehran: Ney Publishing. (In Persian) Stephanie, K. (2013). Reza Shah and the Formation of Modern Iran. Translated by: M. Saqibfar. Tehran: Jami. (In Persian) Torfing, J. ( 1999 ). New theories of discourse: Laclau, Mouffe, Zizek. Oxford: Blackwell. Zabane Zanan, No. 2: 1923, No. 10: 1925, No. 1: 1942. (In Persian) Zakai, M. S., Aminpour, M., & Akbari, A. (2019). Paleontology on the construction of femininity in Iran from the constitutional era to the end of the first Pahlavi. Iranian Journal of Sociology, 20(4), 115-86. http://www.jsi-isa.ir/article_47871.html?lang=en (In Persian)
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 5 |