
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,877 |
تعداد مقالات | 74,134 |
تعداد مشاهده مقاله | 137,853,538 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 107,232,320 |
ارائه الگوی معماری کلان آموزش عالی با تاکید بر سرمایه انسانی شایسته | ||
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی" | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 08 مهر 1404 اصل مقاله (1.89 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jomc.2025.402080.1008877 | ||
نویسندگان | ||
شبنم زرجو1؛ سیدمحمد مقیمی* 2؛ ندا محمداسمعیلی3؛ حمیدرضا یزدانی4 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی، گروه رهبری و سرمایه انسانی، دانشکده مدیریت دولتی و علوم سازمانی، دانشکدگان مدیریت، دانشگاه | ||
2استادگروه خط مشی گذاری و مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت دولتی و علوم سازمانی، دانشکدگان مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
3استادیار، گروه رهبری و سرمایه انسانی، دانشکده مدیریت دولتی و علوم سازمانی، دانشکدگان مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
4دانشیار، گروه رهبری و سرمایه انسانی، دانشکده مدیریت دولتی و علوم سازمانی، دانشکدگان مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر، ارائه معماری کلان الگوی آموزش عالی با تاکید بر سرمایه انسانی شایسته است. روش پژوهش مبتنی بر مطالعات کتابخانهای و با بهرهگیری از روش فراترکیب است. در گام نخست بر اساس گردآوری مطالعات پیشین از ادبیات سالهای 2015 الی 2025 و پایگاههای داده خارجی، عوامل موثر در قالب مضامینی استخراج شده، سپس مبتنی بر فرآیند فراترکیب در چارچوب مدل سه شاخگی در سه محور ساختار، زمینه و رفتار این عوامل دستهبندی شده است. بر اساس یافتههای پژوهش، مهمترین عوامل موثر در بعد ساختاری شامل « خطمشی آموزش عالی مبتنی بر سرمایه انسانی شایسته »، « بلوغ فناورانه در راستای سرمایه انسانی شایسته »، « ارتقاء سیستم منابع انسانی مبتنی بر سرمایه انسانی شایسته »، و مهمترین عوامل در بعد رفتاری شامل « تحرک دانشی مبتنی بر سرمایه انسانی شایسته »، « مشارکت مبتنی بر سرمایه انسانی شایسته »، « شایستهسازی مبتنی بر سرمایه انسانی شایسته »، و در نهایت مهمترین عوامل در بعد زمینهای شامل « توسعه ملی آموزش مبتنی بر سرمایه انسانی شایسته » و « مرز زدایی آموزشی مبتنی بر سرمایه انسانی شایسته »، به عنوان مولفههای آموزش عالی با تاکید بر سرمایه انسانی شایسته شناسایی شده است. دستاورد پژوهش حاضر، اشاره به آن داشت که در طراحی نظام آموزش عالی، میبایست همزمان با رویکرد معماری کلان به مولفههای ساختاری و مولفههای زمینهای و مولفههای رفتاری در پیوند با نیروی انسانی توجه ویژهای شود ازینرو متناسب با شناسایی این مولفهها، الگویی برای نظام آموزش عالی کشور مبتنی بر نیروی انسانی شایسته ارائه شد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش عالی؛ معماری کلان؛ سرمایه انسانی شایسته؛ دانشگاه و آموزش عالی؛ شایستگی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 22 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 16 |