| تعداد نشریات | 163 |
| تعداد شمارهها | 6,877 |
| تعداد مقالات | 74,134 |
| تعداد مشاهده مقاله | 137,824,361 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 107,228,828 |
فرآیند آموزش طراحی مشارکتی (موردپژوهی: آتلیۀ طراحی معماری مقطع کارشناسی ارشد) | ||
| نشریه هنرهای زیبا: معماری و شهرسازی | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 07 مهر 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfaup.2025.388902.673044 | ||
| نویسندگان | ||
| صالحه بخارائی* ؛ فاطمه اتوکش | ||
| معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه شهید بهشتی | ||
| چکیده | ||
| شناختِ نیاز کاربران، از اصول فرایند طراحی است. مطالعات نشان میدهد، طراحی مشارکتی روشی مستند برای فهم بهتر نیاز کاربران فضا است. مقالۀ حاضر ضمن مرور پژوهشهای مرتبط با مشارکت کاربران در طراحی، این روش را در سه گام برنامهریزی، ایدهپردازی و طراحی، طی فرایند آموزش به 11 نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد معماری دانشگاه شهید بهشتی پایش نمود. مسئلۀ طراحی، از حیث موقعیت زمین، نیاز کاربران و کارفرما و موضوع طرح، به مانند فرایندهای حرفهای طراحی تعیین گردید. از دانشجویان درخواست شد فرایند طراحی مرکز دانشجویی- فرهنگی دانشگاه شهید بهشتی را بر اساس مشارکت کاربران و در چارچوب یافتههای مطالعات پیشین طی نمایند. بهرهمندی از این روش در آموزش طراحی به ارتقای سطح همکاری دانشجویان و افزایش رقابت، احساس مسئولیت و تعلق نسبت به موضوع طراحی و در نتیجه مشارکت فعال در آتلیه و تلاش برای ایجاد تعامل بیشتر با کاربران منتج گردید. نتیجۀ این پژوهش میتواند ضمن ارائۀ پیشنویسی برای برنامۀ آموزشی مبتنی بر طراحی مشارکتی و پیگیری برای توسعۀ آن در پژوهشهای بعدی، طراحان و معماران را متوجه ضرورت اعتنا به نیاز کاربران و لزوم حضور ایشان در فرایند طراحی نماید. فرآیند مشارکتی نسبت به روشهای رایج آموزش طراحی زمان بیشتری نیاز دارد که لازم است در برنامۀ زمانی کارگاه طراحی منظور شود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| فرایند طراحی مشارکتی؛ آموزش طراحی معماری؛ برنامه ریزی طراحی؛ ایده پردازی | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 15 |
||