| تعداد نشریات | 163 |
| تعداد شمارهها | 6,877 |
| تعداد مقالات | 74,134 |
| تعداد مشاهده مقاله | 137,824,348 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 107,228,813 |
طراحی چارچوب سیاستگذاری برای تحول دیجیتال در آموزش عالی: ترکیبی فراقوم نگارانه از مدلهای سیاستگذاری عمومی | ||
| سیاستگذاری عمومی | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 05 مهر 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jppolicy.2025.397119.2741 | ||
| نویسندگان | ||
| شیرین رجبی بذل1؛ اباصلت خراسانی* 2؛ حمید رضا یزدانی3؛ فرنوش اعلامی4 | ||
| 1دانشجوی دکتری رشته مدیریت آموزش عالی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی تهران | ||
| 2دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی | ||
| 3عضو هیات علمی دانشکده مدیریت دولتی و علوم سازمانی دانشگاه تهران | ||
| 4عضو هیات علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی | ||
| چکیده | ||
| تحولدیجیتال در آموزشعالی به عنوان ضرورتی اجتنابناپذیراست،نقش دولتها وخطمشیهایعمومی دراینحوزه کمتر مورد توجهبوده، بهکارگیری هریک از مدلهای موجود سیاستگذاریعمومی بهتنهایی درآننیز منجر به ناکارآمدی وعدم پاسخگوئی مسائل خاص و الزامات تحولدیجیتال میباشد، هدف این مطالعه ترکیب تحقیقات و مدلهای موجود سیاستگذاری عمومی و مناسبسازی آنها با فضای تحول دیجیتال آموزش عالی است.روشپژوهش، فراترکیب و فراقومنگاری است که با استفاده از رویکرد هفتمرحلهای نوبلیت و هار و ترکیب فراقومنگارانه ۲۰ مدل با ترکیب تحقیقات درسه گام: تجربه متقابل،تجربه تناضات و ردیات،ترجمه خط استدلالی انجامشد.نتایج به شناسایی فرایند ششمرحلهای فرامدل شامل: 1- تبیین وضعیت و شناسایی بازیگران، 2-تدقیق مسئله و تعیین اهداف، 3-تحلیل شواهد و چارچوب جمعآوری اطلاعات، 4-تدوین گزینهها و سناریوها، 5-انتخاب گزینه ها بامشارکت بازیگران 6- اجرا همراه باپایش است،.با ادغام تجربیات متنوع جهانی،یک متاچارچوب منسجم و انعطافپذیرارائه شده،که شکاف مهمی را در ادبیات سیاستگذاری پرنموده و به سیاستگذاران در طراحی استراتژیهای تطبیقی و بهره گیری محققان از دادههای کیفی برای اعتبارسنجی و مناسب سازی این مدل پایه بهکارگرفته شود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| دیجیتال سازی؛ آموزش عالی؛ فرامدل؛ سیاستگذاری عمومی؛ تحول دیجیتال | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 32 |
||