
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,878 |
تعداد مقالات | 74,135 |
تعداد مشاهده مقاله | 137,878,626 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 107,237,337 |
تدوین چارچوب کیفی توانمندسازی استعدادهای متخصص نسل بومیان دیجیتال در سازمان صداوسیما: رویکرد نظریۀ دادهبنیاد | ||
بررسیهای مدیریت رسانه | ||
دوره 4، شماره 2، 1404، صفحه 216-244 اصل مقاله (600.38 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/mmr.2025.396929.1185 | ||
نویسندگان | ||
سعید معدن کن1؛ حسین دامغانیان* 2؛ عادل آذر3؛ علیرضا مقدم4 | ||
1دانشجوی دکتری، گروه مدیریت منابع انسانی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران. | ||
2استاد، گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران. | ||
3استاد، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران. | ||
4دانشیار، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف: این پژوهش با هدف ارائۀ چارچوبی کیفی برای توانمندسازی استعدادهای متخصص مبتنی بر نسل بومیان دیجیتال در سازمان صداوسیما انجام شده است. روش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر دادهها کیفی و مبتنی بر رویکرد دادهبنیاد نظاممند و از نظر روش اجرا اکتشافی مبتنی بر رویکرد استقرایی است. مشارکتکنندگان در پژوهش، کلیه متخصصان و خبرگان آشنا به موضوع توانمندسازی استعدادها و بومیان دیجیتال در دانشگاهها و رسانۀ ملی و سازمانهای رسانهای بودند. برای جمعآوری اطلاعات، از مصاحبه نیمهساختاریافته و برای تحلیل دادهها، از روش کدگذاریهای باز، محوری و انتخابی در چارچوب نظریه دادهبنیاد نظاممند استفاده شد. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که چارچوب کیفی توانمندسازی استعدادهای متخصص، مبتنی بر نسل بومیان دیجیتال در سازمان صداوسیما، مشتمل است بر ۱۸۲ کد باز و ۲۷ کد محوری در قالب شرایط علی، عوامل زمینهای، عوامل مداخلهگر، راهبردها و پیامدها. این چارچوب بیانگر آن است که برای توانمندسازی استعدادهای متخصص، مبتنی بر نسل بومیان دیجیتال در سازمان صداوسیما، بایستی دید کلان به موضوع داشت و عوامل بهدستآمده را بهصورت یکجا و کلی مدنظر قرار داد. نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان میدهد که توانمندسازی استعدادهای متخصص، مبتنی بر نسل بومیان دیجیتال در سازمان صداوسیما، میتواند در تحقق اهداف سازمان صداوسیما، پیامدهای مثبت و اثرگذاری در پی داشته باشد. چارچوب ارائه شده از نظر خبرگان، از اعتبار کافی برخوردار است و میتواند بهعنوان چارچوبی کاربردی، برای توانمندسازی استعدادهای متخصص، مبتنی بر نسل بومیان دیجیتال در سازمان صداوسیما استفاده شود. | ||
کلیدواژهها | ||
توانمندسازی استعداد؛ استعداد متخصص؛ نسل بومیان دیجیتال؛ نظریۀ دادهبنیاد؛ سازمانهای رسانهای | ||
مراجع | ||
اسمعیلی آهندانی، ابوذر؛ شکیبایی، زهره و عاشوری،هایده (1402). طراحی و تبیین مدل توانمندسازی ساختاری منابع انسانی با رویکرد نظریۀ دادهبنیاد. سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت، 7(3)، 121- 136.
حذرخانی، حسن؛ احمدی، فاطمه زهرا؛ آیتاللهی، مینو (1402). تحلیل مفهوم شایستگی دیجیتال در نظام تربیت عمومی. پژوهش در برنامهریزی درسی، 51(78)، 19-32.
خجسته باقرزاده، حسن (۱۳۹۴). تفاوت سازمانهای رسانهای با سازمانهای صنعتی. رسانه و فرهنگ، 10(5)، 21-40.
دهقان، داریوش؛ آقاداود جلفایی، سیدرسول؛ دلوی اصفهانی، محمدرضا (1402). شناسایی عوامل مؤثر جذب و استخدام ویژه کارکنان نسل Z (صنایع پتروشیمی بوشهر). مطالعات راهبردی در صنعت نفت و انرژی، 15(57)، 135-156.
روشندل اربطانی، طاهر؛ سیدجوادین، سیدرضا؛ سعدیپور، اسماعیل؛ شریفی، سیدمهدی (1396). نقش توسعه منابع انسانی در شهرت رسانهای و خلق سرمایه شهرتی. پژوهشهای ارتباطی، 20(74)، 43-69.
سلوکی، کاظم؛ صدوقی، میترا؛ پالی، سمیرا (1403). اعتباریابی الگوی توانمندسازی مدیران نظام آموزشی با هدف ارتقای امنیت اجتماعی در مناطق گردشگری. پژوهش و نوآوری در تربیت و توسعه، 4(3)، 227-294.
صلواتیان، سیاوش؛ گودرزی، غلامرضا؛ ترشیزی، احسان (1400). مدیریت استعدادها در سازمانهای رسانهای: عوامل مؤثر بر انگیزش استعدادها برای فعالیت در سازمان صداوسیما. مدیریت بهرهوری، 15(2)، 204-227.
علی عسگری، عبدالعلی؛ صلواتیان، سیاوش؛ ارجمندی، اسماعیل (۱۳۹۴). الگوی طراحی آرایش رسانهای صداوسیما در فضای نوین رسانهای جهان. پژوهشهای ارتباطی، 82(22)، 27-46.
مرادی، وحید؛ آئینی، محمدامین (۱۳۹۵). مدیریت استعداد هوشمند: رویکردی نوین و عاملی برترساز در جنگهای آینده. علوم و فنون نظامی، 37(12)، 111-128.
نوبخت، محمدباقر؛ مظاهری، محمدمهدی؛ اصفهانی، مینا (۱۳۹۲). ارائه الگوی توانمندسازی منابع انسانی در سازمانهای فرهنگی (مورد مطالعه: سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران). مدیریت فرهنگی، 19(7)، 71-88.
References Ali Asgari, A. A., Salavatian, S. & Arjmandi, E. (2015). A model for designing IRIB's media arrangement in the world's new media space. Communication Research, 22(82), 27–46. (in Persian) Aydın, O., Karaarslan, E. & Narin, N. G. (2024). Artificial intelligence, VR, AR and metaverse. Technologies for Human Resources Management. arXiv preprint arXiv:2406.15383. https://doi.org/10.48550/arXiv.2406.15383 Barron, P. (2008). Education and talent management: implications for the hospitality industry. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 20(7), 730-742. https://doi.org/10.1108/09596110810897583 Costello, J. & Oliver, J.J. (2018). Human resource management in the media. Handbook of Media Management and Economics (Media Management and Economics Series), Chapter 7, pp.95-110, Routledge. Dehghan, D., Aghadavood Jolfaei, S. R. & Delvi Esfahani, M. R. (2023). Identifying effective factors in the attraction and recruitment of Generation Z employees (Case study: Bushehr Petrochemical Industries). Strategic Studies in Petroleum and Energy Industry, 15(57), 135–156. (in Persian) Demir, G. (2024). Interview with Marc Prensky on Digital Natives and AI Natives: Reframing and Empowering 21st Century Kids. Yeni Medya, (16), 422-428. Esmaeili Ahendani, A., Shakibaei, Z. & Ashouri, H. (2023). Designing and Explaining a Structural Empowerment Model for Human Resources Using Grounded Theory. Islamic Lifestyle with a Focus on Health, 7(3), 121-36. (in Persian) Gupta, C. M. (2023). Digital Literacy: Navigating Success in the Digital Age. https://www.linkedin.com/pulse/digitalliteracy-navigating-success-age-chirag-mohan-gupta/ Han, S., Harold, C.M., Kim, J.K. & Vogel, R.M. (2022). Perceived Benefits and Costs of Empowerment: Conceptualization, Measure Development, and Its Impact on Empowering Leadership. Journal of Management, 49(4), 1-18. doi:10.1177/01492063221081443 Hartl, A., Starke, E., Voggenreiter, A., Holzberger, D., Michaeli, T. & Pfeffer, J. (2024). Empowering Digital Natives: InstaClone – a Novel Approach to Data Literacy Education in the Age of Social Media. In Proceedings of the 55th ACM Technical Symposium on Computer Science Education, 1 (SIGCSE 2024), March 20–23, 2024, Portland, OR, USA. ACM, New York, NY, USA, 7 pages. https://doi.org/10.1145/3626252.3630839 Haytham, E. (2023). Bridging the Gap between Digital Native Students and Digital Immigrant Professors: Reciprocal Learning and Current Challenges. American Journal of Education and Technology (AJET), 2(2), 1-23. DOI: https://doi.org/10.54536/ajet.v2i2.1522 Hazarkhani, H., Ahmadi, F. Z. & Ayatollahi, M. (2023). Concept analysis of digital competency in general education. Research in Curriculum Planning, 20(78), 19–32. (in Persian) Henne, A. Mohrke, P. Huwer, J. Thoms, L.J. (2024). Finally Digital Natives? Changes in Media Use among Science Students during the COVID-19 Pandemic. Educ. Sci, 14, 555. ttps://doi.org/10.3390/educsci14060555 Izi, M. (2021). Digital natives generation. Educational Technology Growth, 36(7), 7-9. Khojasteh Bagherzadeh, H. (2015). The difference between media organizations and industrial organizations. Media and Culture, 10(5), 21–40. (in Persian) King, E., Finkelstein, L., Thomas, C. & Corrington, A. (2019). Generational differences at work are small. Thinking they‟re big affects our behavior. Harvard Business Review, 1, 1-7. Montero Guerra, J. M. & Danvila‑Del Valle, I. (2024). Organizational change and digital talent management: A maturity-based approach. Journal of Organizational Change Management. https://doi.org/10.1108/JOCM-10-2023-0419 Moradi, V. & Aeini, M. A. (2016). Smart talent management: A novel approach and a superior factor in future wars. Military Science and Technology, 37(12), 111–128. (in Persian) Mousavian, S. M. (2011). Designing a model for human resource empowerment in national media. Communication Research, 18(65), 93–114. (in Persian) Nobakht, M. B., Mazaheri, M. M. & Esfahani, M. (2013). Presenting a model for human resource empowerment in cultural organizations (Case study: Tehran municipality cultural and artistic organization). Cultural Management, 19(7), 71–88. (in Persian) Piersiala, L. (2023). Digital Natives and Their Learning Habits in Acquiring Knowledge. Proceedings of the 24th European Conference on Knowledge Management, ECKM 2023. Roshandel Arbatani, T., Seyed Javadin, S. R., Saadipour, E. & Sharifi, S. M. (2017). The role of human resource development in media reputation and creating reputational capital. Communication Research, 24(74), 43–69. (in Persian) Salavatian, S., Goodarzi, G. & Tarshizi, E. (2021). Talent management in media organizations: Factors affecting talent motivation to work in the Islamic Republic of Iran Broadcasting (IRIB). Productivity Management, 15(2), 204–227. (in Persian) Scholz, C. (2019). The Generations Z in Europe–an introduction. In Generations Z in Europe. Emerald Publishing Limited. Shahiduzzaman, M. (2025). Digital Maturity in Transforming Human Resource Management in the Post‑COVID Era: A Thematic Analysis. Administrative Sciences, 15(2), 51. https://doi.org/10.3390/admsci15020051 Sihombing, Y. (2021). Understanding Working Values Preferences of Generation Z. PalArch's Journal of Archaeology of Egypt/Egyptology, 18(1), 915-924. Solooki, K., Sadoughi, M. & Pali, S. (2024). Validation of the empowerment model for educational system managers with the aim of enhancing social security in tourist areas. Research and Innovation in Education and Development, 4(3), 227–294. (in Persian) Strauss, A. L. & Corbin, J. (1998). Basic of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory. Thousand Oaks, CA: Sage Publications. Tariq, S., Jan, F. A. & Ahmad, M. S. (2016). Green employee empowerment: a systematic literature review on state-of-art in green human resource management. Quality & Quantity, (50), 237-269. Tarsidi, D. Z., Suryadi, K., Budimansyah, D. & Rahmat, R. (2023). Unveiling Utopian Civic Engagement: Empowering Digital Natives through Digital Literacy for a Better Future. IJRAEL: International Journal of Religion Education and Law, 2(2), 2963-2471. Tuttle, L. & Critchlow, K. (2025). Digital transformation in talent acquisition: Modern approaches to recruitment and selection. International Journal of Research in Human Resource Management, 7(1), 351–357. https://doi.org/10.33545/26633213.2025. v7.i1d. 290 Yadav, S., Kapoor, S. & Gupta, S. K. (2024). Digitalization of talent planning in IT sector: Mediating role of HR policies and practices. Problems and Perspectives in Management, 22(3), 241–250. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 286 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 100 |