| تعداد نشریات | 163 |
| تعداد شمارهها | 6,877 |
| تعداد مقالات | 74,134 |
| تعداد مشاهده مقاله | 137,824,375 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 107,228,836 |
تاثیر بازیهای گروهی بر شادکامی مدرسهای دانشآموزان پسر پایه سوم | ||
| فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 18 شهریور 1404 اصل مقاله (1.28 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/japr.2025.379606.644980 | ||
| نویسندگان | ||
| صبا صفریان1؛ کیوان صالحی* 2؛ مرضیه دهقانی2؛ زهرا کریمیان3 | ||
| 1دانشجوی دکتری سنجش و اندازه گیری، گروه روشها، برنامه های آموزشی و درسی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
| 2دانشیار گروه روشها و برنامهریزی آموزشی و درسی؛ دانشکده روان شناسی و علومتربیتی؛ دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
| 3دانشآموخته کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی، گروه روشها و برنامهریزی آموزشی و درسی؛ دانشکده روان شناسی و علومتربیتی؛ دانشگاه | ||
| چکیده | ||
| شادکامی به عنوان یک عنصر حیاتی در زندگی و موفقیت تحصیلی، تأثیر عمیقی بر سلامت روان و عملکرد دانشآموزان دارد. در این پژوهش، به بررسی تاثیر بازیهای گروهی در افزایش شادکامی مدرسهای دانشآموزان پسر پایه سوم پرداخته شده است. بدین منظور از مطالعهای با رویکرد کمّی، به روش شبه تجربی و طرح پیش آزمون ـ پس آزمون با گروه گواه استفاده شد؛ آزمودنیها 30 دانشآموزان پسر پایه سوم ابتدایی بودند که به شیوه دردسترس انتخاب شده و با انتساب تصادفی در دو گروه ازمایشی و گواه قرار گرفتند. دادهها با استفاده از پرسشنامه شادکامی مدرسهای کمالیمهاجر و همکاران (1400) گردآوری شد. برای تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کواریانس تک متغیری (آنکوا) استفاده شد. گروهها قبل از اعمال متغیر مستقل، تقریباً همسان بودند؛ اما بعد از طی دوره آزمایش بین نمراتشان تفاوت معنادار (P<.05) دیده شد. با توجه به ملاک کوهن و اندازه اثر 0.932، اثربخشی بازیهای گروهی بر رشد شادکامی مدرسهای در حد بالایی قرار دارد. نتایج نشان داد که بازیهای گروهی سازوکاری دارد که به موجب آن مولفههای شادکامی مدرسهای ارتقا پیدا خواهد کرد. در نهایت، این پژوهش نشان میدهد که تقویت شادکامی از طریق بازیهای گروهی میتواند به بهبود کیفیت زندگی تحصیلی و اجتماعی دانشآموزان کمک شایانی کند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| بازیهای گروهی؛ بهزیستی ذهنی؛ شادکامی مدرسهای؛ دانشآموزان پسر پایه سوم؛ دوره ابتدایی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 47 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 19 |
||