| تعداد نشریات | 163 |
| تعداد شمارهها | 6,877 |
| تعداد مقالات | 74,134 |
| تعداد مشاهده مقاله | 137,824,375 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 107,228,836 |
پیشران های شکلدهنده برنامهریزی فرهنگی منطبق بر مبانی فقهی امامیه | ||
| مجله علمی "پژوهشهای فقهی" | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 15 شهریور 1404 اصل مقاله (1.33 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jorr.2025.391140.1009582 | ||
| نویسندگان | ||
| مهدی نوریان* 1؛ سید مرتضی مرتضوی2؛ سید محمد موسوی مقدم3 | ||
| 1استادیار، گروه فقه و حقوق اسلامی، دانشکده علوم و تحقیقات اسلامی دانشگاه بین المللی امام خمینی، قزوین، ایران | ||
| 2گروه آیندهپژوهی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)، قزوین، ایران | ||
| 3گروه علوم قرآن و حدیث، دانشکدگان فارابی، دانشگاه تهران | ||
| چکیده | ||
| هدف:اهمیت برنامهریزی مطلوب فرهنگی برای دانشگاه به عنوان یک سازمان پویای فرهنگی و لزوم پژوهش در ابعاد مختلف به منظور ارتقاءو تسهیل این امر موجب شد تا پژوهش حاضر با هدف واکاوی پیشرانهای مؤثر بر برنامهریزی فرهنگی دانشگاه منطبق بر مبانی فقهی امامیه انجام شود. روش:روش پژوهش حاضر از نوع آمیخته میباشد.بنابراین از روش تحلیل مضمون به منظور تحلیل دادههای کیفی و روش دلفی فازی به منظور تحلیل دادههای کمّی استفاده گردید؛بدین منظور در مرحله کیفی برای تحلیل مضمون از دستورالعملهای سیاستی در حوزه فرهنگی دانشگاه و در مرحله کمّی از پرسشنامه خبرهسنجی استفاده شد.جامعه نظری پژوهش برای پاسخ به سؤالات پرسشنامه شامل خبرگان و صاحبنظران حوزه برنامهریزی فرهنگی شامل اساتید، معاونان و مدیران فرهنگی دانشگاه میباشند که 25 نفر به صورت نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. یافته-ها: یافتههای پژوهش نشان میدهد که مضمون فراگیر برنامهریزی فرهنگی شامل12 مضمون سازنده و90 مضمون پایه میباشد. همچنین استعدادپروری، اعتمادآفرینی، هماندیشی،همبستگی و مشارکت،توسعه فرهنگی دانشمحور،پشتیبانی و مانعزدایی، بصیرتافزایی،مدیریت عملکرد، دانشگاه اسلامی،دانشگاه تمدنساز،سیاستگذاری فرهنگی آیندهنگر و امنیت فرهنگی پایدار به عنوان پیشرانهای شکلدهنده برنامهریزی فرهنگی دانشگاه میباشند. نتیجهگیری:در نظر گرفتن پیشرانهای شکلدهنده برنامهریزی فرهنگی توسط مدیران و برنامهریزان دانشگاه میتواند به طور بالقوه موجب تسهیل و ارتقاء در برنامهریزی فرهنگی و افزایش اثربخشی آن شود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| فقه امامیه؛ برنامهریزی فرهنگی؛ پیشران؛ دانشگاه؛ سبک رهبری | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 46 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 23 |
||