
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,877 |
تعداد مقالات | 74,134 |
تعداد مشاهده مقاله | 137,853,515 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 107,232,317 |
وضوح در تدریس استاد زبان و مشارکت زبانآموزان انگلیسی: نقش میانجی خستگی تحصیلی | ||
پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی | ||
دوره 15، شماره 2، مرداد 1404، صفحه 117-134 اصل مقاله (1.25 M) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی(عادی) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jflr.2025.386984.1174 | ||
نویسندگان | ||
ناصر فلاح* ؛ بهروز لطفی گسکریی؛ سجاد زاهدی مقدم | ||
گروه زبان انگلیسی، دانشکده ادبیات، دانشگاه زابل، ایران | ||
چکیده | ||
در فرآیند یادگیری زبان خارجی، متغیرهای محیطی از جمله رفتار و شیوه تدریس استاد تأثیر قابل توجهی بر مشارکت کلاسی زبانآموزان دارند. علاوه بر آن، عوامل عاطفی مانند احساس خستگی تحصیلی نقش مهمی در تعاملات کلاسی ایفا میکنند و میتوانند انگیزه و مشارکت دانشجویان را تحت تأثیر قرار دهند. در این راستا، پژوهشهایی به بررسی این روابط پرداختهاند، اما نیاز به تحقیقات بیشتر در این زمینه احساس میشود. با توجه به این ضرورت، این مطالعه، به بررسی ارتباط بین وضوح در تدریس اساتید زبان، خستگی زبانآموزان و مشارکت تحصیلی آنها در مقطع کارشناسی رشتهی زبان انگلیسی در ایران پرداخت. علاوه بر این، تأثیر میانجی خستگی بر ارتباط بین وضوح در تدریس و مشارکت، مورد آزمایش قرار گرفت. بر این اساس، 291 دانشجوی زبان انگلیسی از طریق نمونهگیری در دسترس، دعوت شدند و از آنان درخواست شد که پرسشنامه های خود اظهاری مربوط به وضوح در تدریس استاد، مشارکت زبان آموز و خستگی تحصیلی را تکمیل کنند. روایی و پایایی پرسشنامهها، مورد بررسی قرار گرفت. نتایج تحلیل مدلسازی معادلات ساختاری، نشان داد که وضوح در تدریس با مشارکت دانشجویان رابطه مستقیم و با میزان خستگی رابطه عکس دارد. علاوه بر این، خستگی، بهطور معکوس و بهطور قابل توجهی، مشارکت را پیشبینی کرد. یافتهها، همچنین نشان داد که خستگی، تأثیر وضوح در تدریس بر مشارکت را میانجیگری میکند. در پایان تحقیق، مضامین نظری و تجربی، مورد بحث قرار گرفت و پیشنهاداتی برای تحقیقات آتی ارائه شد. | ||
کلیدواژهها | ||
خستگی تحصیلی؛ زبانآموزان زبان انگلیسی؛ مشارکت تحصیلی؛ وضوح در تدریس؛ بافت آموزش زبان ایران | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 239 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 86 |