
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,878 |
تعداد مقالات | 74,135 |
تعداد مشاهده مقاله | 137,876,087 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 107,235,164 |
طراحی، رواسازی و تعیین پایایی پرسشنامه شناخت اجتماعی کودکان و نوجوانان | ||
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی | ||
مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ، انتشار آنلاین از تاریخ 27 مرداد 1404 اصل مقاله (966.29 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/japr.2025.356269.644562 | ||
نویسندگان | ||
کیمیا ریگی* 1؛ منصوره شهریاری احمدی2؛ پریسا تجلی3؛ پروانه قدسی4 | ||
1دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی و آموزش کودکان اشتثنایی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران. | ||
2استادیار گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، تهران، ایران | ||
3عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی | ||
4استادیار، گروه روانشناسی و آموزش کودکان اشتثنایی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر طراحی پرسشنامه شناخت اجتماعی کودکان و نوجوانان و بررسی روایی و پایایی آن بود. روش پژوهش توصیفی از نوع روانسنجی بود. جامعۀ آماری پژوهش حاضر کلیۀ دانشآموزان سنین 9 تا 17 ساله شهر مشهد در سال تحصیلی 1401 -1400 بودند که از بین آنها 320 نفر (180 دختر و 140 پسر) به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار تحقیق شامل پرسشنامه محقق ساخته شناخت اجتماعی کودکان و نوجوانان بود. روایی صوری و محتوایی مقیاس با استفاده از شاخص نسبت روائی محتوا(CVR) ، روایی سازهای آن از طریق انجام تحلیل عامل اکتشافی، برای اطمینان از پایایی ابزار نیز از ضریب آلفای کرو نباخ و نرم افزار SPSS نسخه 26 استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی با استفاده از چرخش مستقل واریماکس، سه عامل مستقل همدلی، مهارتهای ارتباطی و نظریه ذهن را معرفی کرد که بر روی هم 042/54% کل واریانس متغیرها را تبیین میکردند. مقدار ضریب آلفای کرونباخ در بررسی پایایی عوامل سهگانه پرسشنامه به ترتیب برابر با 93/0، 78/0، 70/0 و برای کل پرسشنامه 82/0 به دست آمد. با توجه به خصوصیات رفتارسنجی مطلوب پرسشنامه شناخت اجتماعی کودکان و نوجوانان میتوان از این ابزار برای کاربردهای تحقیقاتی و بالینی استفاده کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
شناخت اجتماعی؛ مهارتهای ارتباطی؛ نظریه ذهن؛ همدلی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 69 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 72 |