
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,878 |
تعداد مقالات | 74,135 |
تعداد مشاهده مقاله | 137,885,068 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 107,253,258 |
بررسی شایستگی دیجیتالی متخصصان علم اطلاعات دانشکدههای دانشگاه تهران | ||
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی | ||
دوره 59، شماره 1، فروردین 1404، صفحه 1-18 اصل مقاله (1.55 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jlib.2025.389051.1770 | ||
نویسندگان | ||
زهرا فردوسی* ؛ علی شعبانی؛ مهشید التماسی | ||
گروه علم اطلاعات و مدیریت دانش، دانشکده مدیریت دولتی و علوم سازمانی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: هدف این پژوهش سنجش شایستگی دیجیتالی متخصصان علم اطلاعات در دانشکدههای دانشگاه تهران است. روش پژوهش: روش پژوهش حاضر، توصیفی- پیمایشی و از نوع کاربردی است. جامعه پژوهش حاضر شامل متخصصان علم اطلاعات شاغل در دانشکدههای دانشگاه تهران در سال 1403 بودند که تعداد آنها 120 نفر بود. با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبی (متناسب با حجم) و با توجه به فرمول کوکران 92 پرسشنامه بین متخصصان علم اطلاعات توزیع شد و 72 پرسشنامه بازگردانده شد. در این پژوهش از پرسشنامه شایستگی دیجیتالی که از پرسشنامه استاندارد شایستگی دیجیتالی بتین و دیگران (2022) اقتباس شده است، استفاده شد. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار 25SPSS انجام شد. یافتهها: یافتههای این پژوهش نشان داد که شایستگی دیجیتالی متخصصان علم اطلاعات دانشکدههای دانشگاه تهران بالاتر از حد متوسط(5/3) است. همچنین متخصصان علم اطلاعات در مؤلفه حفظ سلامت تجهیزات و محیط با میانگین امتیاز 4، بیشترین مهارت را دارند و در مؤلفه تولید محتوا با میانگین امتیاز2، کمترین مهارت را دارند. از یافتههای دیگر این پژوهش این بود که شایستگی دیجیتالی در متخصصان علم اطلاعات با مقاطع تحصیلی مختلف، اختلاف معناداری دارد. نتیجهگیری: نتایج به دست آمده از این پژوهش نشان میدهد متخصصان علم اطلاعات در مؤلفه تولید محتوا نسبت به سایر مؤلفههای شایستگی دیجیتالی ضعف دارند. متخصصان علم اطلاعات برای افزایش شایستگی دیجیتالی خود باید دقت و توجه بیشتری به این مؤلفه داشته باشند. همچنین مشخض شد که با افزایش میزان تحصیلات متخصصان علم اطلاعات، شایستگی دیجیتالی آنان نیز افزایش میابد بدان معنا که با تشویق متخصصان علم اطلاعات جهت تحصیل در مقاطع بالاتر میتوان انتظار داشت شایستگی دیجیتالی آنان هم افزایش یابد. | ||
کلیدواژهها | ||
شایستگی دیجیتالی؛ دانشگاه تهران؛ کتابدار عصر دیجیتال؛ مهارتهای دیجیتالی متخصصان علم اطلاعات | ||
مراجع | ||
اسفندیاری مقدم، علیرضا؛ و زهدی، سارا (1391). بررسی مهارتها و قابلیتهای متخصصان علم اطلاعات دیجیتال: موردپژوهی متخصصان علم اطلاعات کتابخانههای دانشگاهی تبریز. کتابداری و اطلاعرسانی، 15(3)، 191-216.
خوئینی، سهیلا؛ نوروزی، علیرضا؛ نقشینه، نادر؛ و شیخشعاعی، فاطمه (1402). شناسایی مؤلفههای تحول دیجیتال کتابخانههای دانشگاهی با استفاده از روش فراترکیب. کتابداری و اطلاعرسانی، 26(2)، 156-186.
سهیلی، فرامرز؛ عارضی، سوزان؛ و محمدی، رزگار (1401)رابطه بین شایستگی دیجیتالی و عوامل فردی و زمینهای: بررسی معلمان شهر سنندج، مدیریت اطلاعات و دانششناسی، 8(3)، 1-12.
مرادی، محمود، بهرامینیا (1399). تأثیر سواد اطلاعاتی متخصصان علم اطلاعات بر رشد سازمانی کتابخانههای عمومی. بازیابی دانش و نظامهای معنایی، 7(23)، 63-90.
منطق، حسن؛ و جباری، لیلا (1401). مهارت سواد دیجیتالی کارکنان و رابطه آن با توانمندسازی آنان (مورد مطالعه: کارکنان دانشگاه علامه طباطبائی). علوم و فنون مدیریت اطلاعات، 8(1)، 221-244.
Alexopoulou, S. (2023). Please Mind the Grey Digital Divide: An Analysis of Digital Public Policies in Light of the Welfare State (Sweden and Greece). Doctoral Thesis. Örebro University. Appleton, L. (2022). Trendspotting-looking to the future in a post-pandemic academic library environment. New Review of Academic InformationScience Expertship, 28(1), 1-6. https://doi.org/10.1080/13614533.2022.2058174 Betín de la Hoz, A. B., Rodríguez-Fuentes, A., Caurcel Cara, M. J., & Montes, C. D. P. G. (2022). Statistical validation of the “ECODIES” questionnaire to measure the digital competence of Colombian high school students in the subject of Mathematics. Mathematics, 11(1), 33. https://doi.org/10.3390/math11010033 Boté-Vericad, J.-J. (2021). Challenges for the educational system during lockdowns: A possible new framework for teaching and learning for the near future. Education for Information, 37(1), 149–153. https://doi.org/10.3233/EFI-200008 Edewor, N. (2020). Capacity building efforts to develop digital innovation competencies among Informationscience expertsin Nigeria. Journal of Library Administration, 60(3), 316-330. https://doi.org/10.1080/01930826.2020.1727281 Erlendsdóttir, L. (1998). New technology, new librarians. https://www.ukoln.ac.uk/services/papers/bl/ans-1997/erlendsdottir/ Faura-Martínez, U., Lafuente-Lechuga, M., & Cifuentes-Faura, J. (2022). Sustainability of the Spanish university system during the pandemic caused by COVID-19. Educational Review, 74(3), 645–663. https://doi.org/10.1080/00131911.2021.1978399 Ferrari, A., Punie, Y., & Redecker, C. (2012). Understanding digital competence in the 21st Century: An analysis of current frameworks. In: Ravenscroft, A., Lindstaedt, S., Kloos, C.D., Hernández-Leo, D. (eds) 21st Century Learning for 21st Century Skills. EC-TEL 2012. Lecture Notes in Computer Science, Vol. 7563. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-642-33263-0_7 Hamad, F., Al-Fadel, M., & Fakhouri, H. (2021). The effect of InformationScience Experts’ digital skills on technology acceptance in academic libraries in Jordan. Journal of InformationScience Expertship and InformationScience, 53(4), 589-600. https://doi.org/10.1177/0961000620966644 Ilomäki, L., Kantosalo, A., & Lakkala, M. (2011). What is digital competence. Linked Portal. Brussels: European Schoolnet, pp. 1-12. http://hdl.handle.net/10138/154423 Laufer, M., Leiser, A., Deacon, B., Perrin de Brichambaut, P., Fecher, B., Kobsda, C., & Hesse, F. (2021). Digital higher education: a divider or bridge builder? Leadership perspectives on edtech in a COVID-19 reality. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 18(1). https://doi.org/10.1186/s41239-021-00287-6 Mäkinen, K., Alamäki, A. (2005). Digital competence development as strategic learning. In: Nicholson, P., Ruohonen, M., Thompson, J.B., Multisilta, J. (eds) E-Training Practices for Professional Organizations. IFIP International Federation for Information Processing, Vol. 167. July 7–11, 2003, Pori, Finland (pp. 155-162). Springer, Boston, MA. https://doi.org/10.1007/0-387-23572-8_19 Okuonghae, N., & Tunmibi, S. (2024). Digital competence as predictor for the motivation to use artificial intelligence technologies among Informationscience expertsin Edo and Delta States, Nigeria. Journal of Technology Innovations and Energy, 3(1), 1-11. https://doi.org/10.56556/jtie.v3i1.728 Tovar, J. C., & Torralba, J. E. (2020) Uso de las redes sociales y la brecha digital en el tejido asociativo inmigrante de España. Terra: revista de desarrollo local, 7, 263–284. https://doi.org/10.7203/terra.7.18412 Tornero, J. M. P., Sánchez, M. O. P., Baena, G., Luque, S. G., Tejedor, S., & Fernández, N. (2010). Trends and models of Media literacy in Europe: Between digital competence and critical understanding. Anàlisi: Quaderns de comunicació i cultura, 40, 85-100. https://doi.org/10.7238/a.v0i40.1146 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 104 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 121 |