
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,878 |
تعداد مقالات | 74,135 |
تعداد مشاهده مقاله | 137,878,628 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 107,237,343 |
مدلسازی و بهینهسازی راهکارهای کنترل فرسایش و رسوب در منطقه فومنات با استفاده از مدل SWAT | ||
مدیریت آب و آبیاری | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 24 مرداد 1404 اصل مقاله (1.56 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jwim.2025.394722.1226 | ||
نویسندگان | ||
پوریا صفری دیناچالی1؛ علی مریدی* 2؛ رضا خلیلی3 | ||
1کارشناسی ارشد، گروه مهندسی عمران، دانشکده عمران ومحیطزیست، دانشگاه شهیدبهشتی، تهران، ایران. | ||
2دانشکده مهندسی عمران، آب و محیط زیست، دانشگاه شهید بهشتی | ||
3دانشجو دکترا، گروه مهندسی عمران، دانشکده عمران و محیطزیست، دانشگاه شهیدبهشتی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
فرسایش و رسوبگذاری تأثیرات قابل توجهی بر مورفولوژی حوضههای آبریز و دینامیک رودخانهها دارند. اگرچه این فرآیندها طبیعی هستند، تشدید فرسایش میتواند منجر به ناپایداری سواحل، افزایش اتلاف خاک و آسیب به اکوسیستمهای آبی و سازهها شود. این پژوهش به مدلسازی و بهینهسازی راهکارهای کنترل فرسایش و رسوب در منطقه فومنات (حوضه تالش-تالاب انزلی) با استفاده از فیلترهای گیاهی (VFS) پرداخته است. ابتدا حوضه آبریز با مدل SWAT شبیهسازی شد و متغیرهای رواناب و رسوب با الگوریتم SUFI2 در نرمافزار SWAT-CUP واسنجی و اعتبارسنجی گردید. سپس با اتصال الگوریتم بهینهسازی DE به مدل SWAT، فرآیند بهینهسازی با هدف حداکثرسازی منافع اقتصادی ناشی از کاهش رسوب انجام شد. در این مطالعه 26 متغیر تصمیم از جمله نسبت مساحت HRU به فیلتر گیاهی و نفوذپذیری فیلترها (عبور 90% جریان) مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد اجرای فیلترهای گیاهی نه تنها بار رسوبی را به میزان قابل توجهی کاهش میدهد، بلکه منافع اقتصادی معادل 82,673 میلیون تومان نیز ایجاد میکند. تغییرات کاربری اراضی نیز بر بار رسوب کل تأثیرگذار بود. محاسبه هزینههای رسوبزدایی بر اساس فهرست بهای سال 1399، لزوم مدیریت دقیق با در نظر گرفتن ملاحظات مالی و اثرات اکولوژیکی بر تالاب انزلی را نشان داد. | ||
کلیدواژهها | ||
دبی جریان و رسوب؛ فیلتر گیاهی؛ کنترل فرسایش و رسوب؛ مدل SWAT | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 56 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 39 |