
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,877 |
تعداد مقالات | 74,134 |
تعداد مشاهده مقاله | 137,853,532 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 107,232,320 |
کهنالگوی قربانی بلاگردان در نمایشنامهی «ندبه» اثر بهرام بیضایی | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 18 مرداد 1404 اصل مقاله (1.2 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfadram.2025.395550.616080 | ||
نویسندگان | ||
امیرحسین حریری* 1؛ علی مهرانی2 | ||
1عضو هیئت علمی گروه آموزشی هنرهای نمایشی دانشکدگان هنرهای زیبا دانشگاه تهران | ||
2گروه هنرهای نمایشی دانشکده هنرها دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی | ||
چکیده | ||
همواره در متون تاریخ تئاتر خواندهایم که خاستگاه متون نمایشی آیین و اساطیر هستند و داستانها یا اسطورهها معمولاً در اطراف آیینها شکل میگیرند. بعدها در متون انسانشناسان بر آن تاکید شد که بنیاد زیستی و ذهنی انسان کهن با آیینها و مناسک آمیخته بوده و انسان کهن در میان انبوهی از ارواح و قدرتهای نامریی گرفتار بوده که آنها را اسرارآمیز و غریب میپنداشتند. این مسائل از آغاز تا امروز نزد اندیشمندان علوم انسانی مورد تدقیق بوده تا جایی که در قرن بیستم گفتمانی از نقد ذیل عنوان نقد اسطورهبنیاد شکل گرفت که در خوانش بسیاری از متون به کار گرفته میشود. هدف این گونه نقد و رویکرد تفسیری بررسی و انکشاف زیرمتن اساطیری برخی متون است. هدف این پژوهش بررسی همین نگره در منظومهی فکری بهرام بیضایی با روش تحلیلی توصیفی و رویکرد کیفی است. شیوهی گردآوری اطلاعات، استفاده از منابع کتابخانهای و الکترونیکی بصورت کتاب، رساله و مصاحبههای معتبر و قابل استناد است. در این پژوهش نسبت میان کهنالگوی قربانی بلاگردان و آیین با تمرکز بر نمایشنامهی ندبه تعیین شده تا هستهی معنایی و کانونی این متن آشکار شود. یافتههای این پژوهش اذعان میدارد که بنیاد اثر مورد نظر، کهن الگوی قربانی بلاگردان بوده و بدون چنین خوانشی فهمی بسنده و درخور از آن ممکن نخواهد بود. | ||
کلیدواژهها | ||
بهرام بیضایی؛ آیین بلاگردان؛ ندبه؛ قربانی؛ اسطوره | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 50 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 35 |