
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,878 |
تعداد مقالات | 74,135 |
تعداد مشاهده مقاله | 137,876,107 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 107,235,198 |
بازنمایی مضامین خانواده و جنسیت در چهلوسومین جشنوارۀ بینالمللی فیلم فجر | ||
زن در فرهنگ و هنر | ||
دوره 17، شماره 2، تیر 1404، صفحه 259-285 اصل مقاله (644.21 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jwica.2025.390421.2136 | ||
نویسنده | ||
ابوالفضل اقبالی* | ||
نویسندۀ مسئول، استادیار گروه مطالعات زنان و خانواده، دانشکدۀ علوم اجتماعی و اقتصادی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران، | ||
چکیده | ||
جشنوارۀ بینالمللی فیلم فجر مهمترین رویداد سالانۀ کشور در عرصۀ سینما بهشمار میرود. در چهلوسومین دورۀ جشنوارۀ بینالمللی فیلم فجر، 33 فیلم در بخش سودای سیمرغ روایت خود را از زیستجهان جامعۀ ایرانی و بهویژه موضوع زنان و خانواده ارائه کردند و در معرض ارزیابی و قضاوت مخاطب قرار دادند. پژوهش حاضر با هدف تحلیل این روایتها در حوزۀ خانواده و جنسیت صورت گرفته است. روش پژوهش کیفی و از نوع تحلیل مضمون است. از آنجا که مسئلۀ پژوهش فهم و تحلیل موضع و رویکرد فیلمها به مقولهها و سنجهها است، ابتدا تمامی شاخصها بهصورت مقولههای مثبت و مبتنی بر گفتمان انقلاب اسلامی ارائه و سپس همگرایی یا واگرایی فیلمها نسبت به شاخصها توسط بیست پژوهشگر حوزههای علوم اجتماعی، رسانه، مطالعات زنان و خانواده ارزیابی میشود. در یک ارزیابی کلاننگر و اجمالی میتوان گفت آثار سینمایی این دوره از جشنوارۀ فیلم فجر موضع نسبتاً همگرا با رویکرد انقلاب اسلامی به موضوع جنسیت و خانواده اتخاذ کردهاند. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که در بیشتر شاخصهای چهاردهگانۀ ناظر به موضوع مورد مطالعه، سهم آثار و فیلمهای همگرا نسبتاً بیشتر از آثار واگرا است. | ||
کلیدواژهها | ||
خانواده؛ جنسیت؛ جشنوارۀ فجر؛ سینما؛ بازنمایی | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
Alaei, M. (2008). Essays in Aesthetics. Gathered and Translated by: M. Alaei. Tehran: Akhtaran Publishing House. (In Persian) Amiri, S., & Zare Khalili, F. (2019). Evaluating the Social Role of Women in Iranian Cinema; 2011-2017. Quarterly Journal of Women in Culture and Art, 11(3), 309-324. https://doi.org/10.22059/jwica.2020.291216.1359 (In Persian) Attride-Stirling, J. (2001), Thematic Networks: An Analytic Tool for Qualitative Research. Qualitative Research, 1(3), 385-405. Azimi Dolatabadi, A., & Davari Moghadam, S. (2019). Representation of the Presence and Role of Women in Cinema Before and After the Islamic Revolution. Quarterly Journal of Social Studies and Research in Iran, 2(8), 305-328. https://doi.org/10.22059/jisr.2019.278085.840 (In Persian) Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative research in psychology, 3(2), 77-101. Bressler, C. (2007). Literary criticism: An introduction to theory and practice. Translated by: M. Abedini Fard. Tehran: Niloufar. (In Persian) Dayer, R. (2005). White, in Film Theory: Critical Concept. Media and Cultural Studies, 3. Denzin, N. (1970). Strategies of multiple triangulation. The research act in sociology: A theoretical introduction to sociological method, 297(1970), 313. Entezari, A., & Khorshidnam, A. (2017). Representation of Female Identity in Iranian Cinema. Quarterly Journal of Gender and Family Studies, 5(1), 31-59. https://dor.isc.ac/dor/20.1001.1.25381938.1396.5.1.2.6 (In Persian) Fish, S. (2012). Is there a text in this class? The authority of interpretive communities. Cambridge: Harvard University Press. Given, L. M. (Ed.). (2008). The Sage encyclopedia of qualitative research methods. Sage publications. Hall, S. (1973). Encoding and decoding in the television discourse. In CCCS selected working papers (pp. 402-414). Routledge. Harrani, H. (1987). Tuh al-Uqol. Qom: Qom Seminary Teachers’ Association. (In Arabic) Hindi, A. (1993). Kanz al-Amal. Beirut: Al-Payannameh Foundation. (In Arabic) Holloway, I., & Todres, L. (2003). The status of method: flexibility, consistency and coherence. Qualitative research, 3(3), 345-357. Hor Ameli, M. (1996). Shiite Tools for the Details of Sharia Issues. Qom: Al-Bayt Institute for the Restoration of Heritage. (In Arabic) Iser, W. (1978). A theory of aesthetic response. Washington D.C. Johns Hopkins University Press. Iser, W. (2000). The Range of Interpretation. New York: Columbia University Press. Javadi Yeganeh, M. R., Jamshidiha, Gh. R., & Sahafi, S. M. A. (2013). Reading the Imposed War Novels among University and Seminary Students. Sociological Review, 20(1), 67-94. https://doi.org/10.22059/jsr.2013.56209 (In Persian) Javari, M. H., & Hamidi, A. (2007). The Course of Reader-Focused Literary Theories in the Twentieth Century. Adab Pajouhi Quarterly, 2(3), 143-176. https://dor.isc.ac/dor/20.1001.1.17358027.1386.2.3.7.1 (In Persian) Karimi, J., Gholipour, S., & Houri, M. (2021). The Image of Women in Cinema; An Analysis of Ten Films of the 1980s in Iranian Cinema. Quarterly Journal of Women in Culture and Art, 13(2), 231-250. https://doi.org/10.22059/jwica.2021.324892.1617 (In Persian) Katz, E. (1993). The export of meaning: Cross-cultural readings of Dallas. Polity Press. Koleini, M. (2008). Al-Kafi. Qom: Dar al-Hadith for Printing and Publishing. (In Arabic) Majlesi, M. B. (1984). Bihar al-Anwar. Beirut: Al-Wafa Institute. (In Arabic) Makaryk, I. R. (2005). Encyclopedia of Contemporary Literary Theories. Translated by: M. Mohajer & M. Nabavi. Tehran: Agh Publishing House. (In Persian) Mohammadi Reyshahri, M. (2007). Mizan al-Hikmah. Qom: Dar al-Hadith. (In Arabic) Mohammadi, J. (2008). Audiences and Television Series. Quarterly Journal of Cultural Research, 1(2), 157-177. https://doi.org/10.7508/ijcr.2008.02.004 (In Persian) Nouri Tabarsi, H. (1981). Mustadrak al-Wasayl and Mustanbat al-Masayel. Qom: Al-Bayt for the Revival of Heritage. (In Arabic) Pajouhshfar, Sh., & Ghiasi, H. (2012). A study of feminist concepts in the ten best-selling films of 2008 in Iranian cinema and their impact on the audience. Quarterly Journal of Culture and Communication, 4(5), 157-177. https://sanad.iau.ir/Journal/ccj/Article/1066805 (In Persian) Paydar, A. (1997). Nahj al-Fasaha. Tehran: Javidan. (In Arabic) Radway‚ J. (1987). Reading the Romance. London: Verso. Rawadrad, A., & Hasseli, F. (2004). Analysis of the Representation of Housewives in Iranian Cinema of the 1990s. Quarterly Journal of Social Studies and Research in Iran, 13(2), 253-269. https://doi.org/10.22059/jisr.2024.328128.1229 (In Persian) Saduq, M. (1993). I am not in the presence of the Faqih. Qom: Qom Seminary Teachers’ Association. (In Arabic) Sohrabzadeh, M., Babaei Fard, A., & Aghabozorgizadeh, Sh. (2001). Representation of Women’s Social Status in Iranian Popular Cinema in the 1970s. Quarterly Journal of Sociology of Culture and Art, 4(4), 24-47. https://doi.org/10.34785/J016.2022.037 (In Persian) Tamimi, A. (1987). Ghorar al-Hakam and Durr al-Kalam. Qom: Islamic Propaganda of the Seminary. (In Arabic) Tyson, L. (2008). Critical Theory Today: A User-Friendly Guide. Traslated by: M. Hosseinzadeh. Tehran: Negah Emrooz. (In Persian) | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 102 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 62 |