
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,878 |
تعداد مقالات | 74,135 |
تعداد مشاهده مقاله | 137,885,404 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 107,254,163 |
جایگاه اجتماعی زنان در دولت علوی | ||
زن در فرهنگ و هنر | ||
دوره 17، شماره 2، تیر 1404، صفحه 153-169 اصل مقاله (519.36 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jwica.2024.379978.2063 | ||
نویسندگان | ||
محمدجواد نجفی1؛ یحیی بوذری نژاد* 2 | ||
1دانشپژوه فوق دکتری دانش اجتماعی مسلمین، گروه علوم اجتماعی اسلامی، دانشکدۀ علوم اجتماعی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
2نویسندۀ مسئول، استاد گروه علوم اجتماعی اسلامی، دانشکدۀ علوم اجتماعی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
تاریخ اجتماعی زنان در صدر اسلام نوسانات مختلفی داشته است. تحلیل این نوسانات بیانگر دو دیدگاه مدیریتی درخصوص جایگاه زن در جامعه است. اول نگاه دولت نبوی که برگرفته از دستورهای الهی است و دیگری نگاه دولت خلفای ثلاثه که تلفیقی از سلایق خلفا و تفسیر آنان از آیات و احادیث و عملکرد دولت پیامبر (ص) است و از نتایج آن میتوان تعدیل جایگاه زنان در دولتهای خلفای ثلاثه نسبت به دولت نبوی را نام برد. حضرت علی (ع) در دولت خود براساس مستندات تاریخی به روش خلفا عمل نکرد، بلکه تلاش وی برای بازگرداندن جایگاه زنان در اجتماع به عصر اعتلای دوران دولت نبوی و اجرای سیرۀ پیامبر (ص) بود. به این ترتیب جایگاه اجتماعی زنان در دولت علوی (ع) مسئلۀ اصلی مقالۀ حاضر است. هدف پژوهش مشخصکردن میزان اهتمام حضرت علی(ع) به جایگاه اجتماعی زنان و از نتایج آن کیفیت همراهی زنان در این مقوله است. در این راستا سؤال پژوهش به این صورت طرح شده که جایگاه اجتماعی زنان در دولت علوی چگونه بوده است. روش تحقیق در این پژوهش، توصیفی-تحلیلی و شیوۀ گردآوری دادهها کتابخانهای و اسنادی است. یافتههای پژوهش بیانگر آن است که حضرت علی (ع) با اقداماتی برای زنان نظیر مبارزه با فرهنگ خشونت رفتاری، توجه به جایگاه شعر و هنر، اهتمام به علمآموزی و ساخت معنوی، حمایت از کار و فعالیت اقتصادی در جامعه و برجستهسازی ارزش زن در ساختار خانواده، به دنبال رشد و ارتقای جایگاه اجتماعی زنان بوده است. | ||
کلیدواژهها | ||
جایگاه اجتماعی زنان؛ دولت علوی (ع)؛ زنان؛ عملکرد زنان صدر اسلام | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
Holy Qur’an (In Arabic, with Persian translation) Abulfaraj Esfahani, A. (1965). Muqatil al-Talbeen. Qom: Daroolketab. (In Arabic) Alaie Rahmani, F. (1990). Women from the perspective of Nahj al-Balagheh. Tehran: Publishing Center of Islamic Propaganda Organization. (In Persian) Al-Hasoon, M. (2001). Declaring the Women of the Faithful. Tehran: Dar Al-Nashar. (In Arabic)
Amin, S. M. (2011). Ayan al-Shia. Beirut: Dar al-Ta'arf Lelmatboat. (In Arabic) Amoli, S. J. M (2006). Eternal Life; Translation and summary of my Sahih book, Seerah al-Nabi al-Azam. Research and translation by: M. Sepehari. Tehran: Islamic Culture and Thought Research Institute. (In Persian) Asghalani, A. (1994). Al-Esabe fi Ma'arefate al-Sahabe. Investigation: A. A. Al-Mowgoud & A. M. Moawaz. Beirut: Dar Al-Kitab Al-Alamiyyah. (In Arabic) Belazari, A. (1996). Ansaab al-Ashraf. Research: M. B. Al-Mahmoudi. Beirut: Al-Alami Institute for the Press. (In Arabic) Bizoun, L. (2013). Women in Islam. Nahj al-Balagha Researches, 21(75), 34-65. http://noo.rs/5evfM (In Persian) Dashti, M. (2000). Translated by Nahj al-Balagheh. Qom: Mashoor Publications. (In Persian) Devani, A. (No date). History of Islam from the beginning to the migration. Qom: Islamic Publications Office. (In Persian) Dinevari, A. (1988). Akhbar al-Tawwal. Research: A. M. Amer. Qom: Al-Razi Manshurat. (In Persian) Erbali, A. (1984). Kashf al-Ghamma fi Ma'rafa al-A'imah. Beirut: Dar al-Azwa. (In Arabic) Gharavi Nayini, N. (1996). Shia Hadiths. Tehran: Tarbiat Modares University Publications. (In Persian) Hajian Hosseinabadi, R. (2018). Methods of combating economic corruption in the Alavi government. Nahj al-Balaghe Research Journal, 18(2), 101-124. https://www.nahjmagz.ir/article_113637.html (In Persian) Horamoli, M. (1982). Al-Wasal al-Shia to the study of Shari'a issues. Beirut: Dar Ihya al-Trath al-Arabi. (In Arabic) Ibn Abi al-Hadid, A. (1958). Commentary on Nahj al-Balagheh, researched by: M. Abulfazl Ibrahim. Beirut: Dar Ahya al-Katb al-Arabiya. (In Arabic) Ibn Abi Tefur, A. (1958). Balaghat al-Nisa. Qom: Al-Haidariyya School. (In Arabic) Ibn Athir, A. (1966). Al-Kamal fi al-Tarikh. Beirut: Dar Sader. (In Arabic) Ibn Athir, A. (1988). Asdalghabah Fi Maarefate al-Sahabah. Beirut: Dar al-Fekr. (In Arabic) Ibn Saad, M. (1989). Tabaqat al-Kubari. Researched by: M. Abdul Qadir Atta. Beirut: Daraktab Al-Alamiya. (In Arabic) Jafarian, R. (2003). History of the Caliphs. Tehran: Dalil-e Ma Publications. (In Persian) Jan Ahmadi, F., & Hashemi, R. (2018). Sociological approaches of women’s social roles in the institutions of Madinah al-Nabi at the beginning of Islam. Historical Sociology, 11(1), 45-64. http://jhs.modares.ac.ir/article-25-21215-fa.html (In Persian) Jazayeri, S. N. (1385). Zaynabiyah’s Characteristics (Characteristics of Hazrat Zainab). Translated by: N. Bagheri Bidhandi. Qom: Jamkaran Holy Mosque Publications. (In Persian) Kahaleh, O. (1982). Al-Aalam Fi Aalemi AL-Arab Va AL-Islam. Beirut: Al-Resalah Publishing Institute. (In Arabic) Khoei, S. A. (1992). The dictionary of Rijal al-Hadith and the description of Tabaqat Al-Rawah. Tehran: Towhid Publishing House. Koleyni, M. (1980). Al-Kafi. By the effort of: A. Ghafari. Beirut: Dar Saab-Dar Taqran. (In Arabic) Majlesi, M. B. (1995). Bihar Al-Anwar. Tehran: Islamic Bookstore. (In Persian) Masoudi, A. (2009). Morouj al-zahab and Ma’aden Al-Jawhar. Translated by: A. Payandeh. Tehran: Scientific and Cultural Publishing Company. (In Persian) Mohammadzadeh, M. (2016). Women of the Infallible Imams (AS) and Women with the Infallible Imams (AS). Tehran: Amir Kabir. (In Persian) Momen, R. S., & Gharavi Nayini, N. (2015). Scientific excellence of women in the light of Alavi way of life. Nahj al-Balagha Research Journal, 16(48), 19-41. http://noo.rs/LT0VI (In Persian) Montazer al-Qaim, A. (2016). History of Islam until the 40th year of Hijri. Isfahan: Isfahan University Press. (In Persian) Nasr bin Muzahm (1991). Waqeh Safin. Translated by: P. Atabaki. Tehran: Islamic Revolution Publications and Education. (In Persian) Nemati, M. A., Shahidani, Sh., Sawaqib, J., & Shahrokhi, S. A. (2021). Investigating the social status of Safavid era painters from the perspective of historical texts (1148-907 AH). Historical Sociology Quarterly, 13(2), 301-349. http://dorl.net/dor/20.1001.1.23221941.1400.13.2.6.7 (In Persian) Ohadi Haeri, P. D., & Haji Rajab Ali, K. (2008). The position of women in the age of Imamate of Amir al-Mu'minin Ali (AS) (11-41 A.H., the beginning of the era of Taweel). Shia Women’s Magazine, 17(3), 73-108. (In Persian) Ondolusi, Y. (1991). Al-Estiaab fi Ma'arefate al-Sahabe. Research: A. M. Al-Bajawi. Beirut: Dar al-Jeel. (In Arabic) Rashad, A. A. (2018). Encyclopaedia of Imam Ali (AS). Tehran: Research Institute of Islamic Culture and Thought. (In Persian) Reisman, L., & Angita, M. (2013). Sociology of strata and social barbarism.Translated by: M. Qolipour. Tehran: Dzadak. (In Persian) Sadouq, M. (1983). Man Laihzara Al-Faqih. Qom: Islamic Publications of Qom Seminary Community of Teachers. (In Arabic) Saremi-Garavi, S., & Majidi, H. (2012). The Status and Rights of Women in Nahj al-Balagha. Women and Culture Quarterly, 13(4), 31-42. http://noo.rs/05quy (In Persian) Sharif al-Razi, M. (2007). Nahj al-Balagha. Translated by: M. Dashti. Qom: Bostan Kitab. (In Persian) Stanford, M. (2003). An introduction to the philosophy of history. Translated by: M. Sadeghi. Tehran: Imam Sadegh University Publishing House. (In Persian) Tabari, M. (1968). History of the Ummah and Al-Muluk. Research: M. Abulfazl Ibrahim. Beirut: Dar al-Tarath. (In Arabic) Tabarsi, H. (1998). Makarem al-Akhlaq. Qom: Sharif Razi Publications. (In Arabic) Tusi, M. (1994). Al-Rajal. Edited by: J. Al-Qayoumi. Qom: Jamia Modaresin. (In Arabic) Yousofian, Z. (2014). Investigating the areas of women’s presence during the reign of Imam Ali. Quranic Studies Magazine Namah Jamia, 13(2), 11-91. https://qtc.jz.ac.ir/article_95284.html (In Persian) Zarkali, Kh. (2017). Al-Alam. Beirut: Dar al-Alam Lalmaine. (In Arabic)
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 165 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 84 |