| تعداد نشریات | 163 |
| تعداد شمارهها | 6,877 |
| تعداد مقالات | 74,134 |
| تعداد مشاهده مقاله | 137,824,369 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 107,228,834 |
تدوین بسته آموزش خودتعیین گری و بررسی اثربخشی آن بر نشانگان روانشناختی (افسردگی، اضطراب و استرس) و انسجام روانی دانشجویان: پیگیری سه ماهه | ||
| فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 12 مرداد 1404 اصل مقاله (1.17 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/japr.2025.369278.644809 | ||
| نویسنده | ||
| فرخ رو جلیلی* | ||
| استادیار گروه آموزش روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، تهران، ایران. | ||
| چکیده | ||
| پژوهش حاضر باهدف تدوین بستهآموزش خودتعیینگری و تعیین اثربخشی آن برنشانگان روانشناختی (افسردگی،اضطراب و استرس) و انسجامروانی دانشجویان انجامگرفت.طرح پژوهش،ترکیبی از نوع طرحهای اکتشافی که در بخش کیفی پژوهش ازنوع تحلیلمضمون ودربخش کمّی ازنوع نیمهآزمایشی باطرح پیشآزمون-پسآزمون-پیگیری (سهماهه) باگروه کنترل بود.جامعه بخش کیفی، شامل متونعلمی مربوط به نظریه خودتعیینگری و شیوه نمونهگیری نظری بود و پس از کدگذاری مضامین،بسته موردنظر تدوینواعتبارآن تأییدشد.در بخش کمّی جامعه پژوهش شامل دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه فرهنگیان بیرجند شامل پردیسهای امامسجاد(ع) و شهیدباهنر در سال تحصیلی 1402-1401 بودند.نمونه شامل 40 نفر از دانشجویان (20دختر و 20پسر) بود که بهصورت داوطلبانه ثبتنام و بهصورت تصادفی دردوگروه آزمایش و کنترل جایدهی شدند.گروه آزمایش در12جلسه 90دقیقهای در هر هفته یک جلسه در طول سه ماه، تحت آموزش مهارتهای خودتعیینگری قرار گرفتند اما گروه کنترل هیچگونه آموزشی دریافت نکردند.مقیاس نشانگان روانشناختی(DASS-21) و پرسشنامه انسجام روانی (PCQ) ابزار پژوهش بودند. از نرمافزارNVIVO-10 جهت تحلیل دادههای کمی وSPSS-26 جهت تحلیل دادههای کمّی(تحلیل کوواریانس بااندازهگیری مکرر) استفاده شد.یافتهها نشانداد آموزش بسته خودتعیینگری بر کاهش افسردگی(92/83=F) اضطراب(81/149=F) و استرس(24/72=F) و افزایش انسجام روانی(50/223=F) دانشجویان اثربخش بود و این اثربخشی در دوره پیگیری نیز ادامه داشت(001/0>P).طبق نتایج، بهکارگیری آموزش خودتعیین گری به عنوان یک مداخله انگیزشی در بهبود سلامتروان دانشجویان ضروری است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| آموزش خودتعیین گری؛ نشانگان روانشناختی؛ انسجام روانی؛ دانشجویان | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 99 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 68 |
||