
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,878 |
تعداد مقالات | 74,135 |
تعداد مشاهده مقاله | 137,885,398 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 107,254,151 |
کاربرد بازیوارسازی در آموزش کارآفرینی: تأثیر آن بر قصد کارآفرینی و مهارت حل مسئله در دانشجویان دانشگاههای استان مازندران | ||
کسب و کار اجتماعی | ||
دوره 2، شماره 1 - شماره پیاپی 3، فروردین 1404، صفحه 24-45 اصل مقاله (1.44 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jsbu.2025.397670.1038 | ||
نویسندگان | ||
ابوالحسن حسینی* 1؛ محسن علیزاده ثانی1؛ مبینا بابایی2 | ||
1گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران. | ||
2گروه کسب و کار، دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران. | ||
چکیده | ||
این پژوهش از نظر جهتگیری، کاربردی و از حیث ماهیت، کمی است و بر اساس روش گردآوری دادهها، در زمره پژوهشهای نیمهتجربی قرار میگیرد. جامعه آماری این مطالعه شامل دانشجویان دانشگاه مازندران، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل و دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری در سال تحصیلی 1403-1402 است که در رویداد یک روزهای با عنوان «رویداد کسبوکار کوک شو» شرکت کردند. هدف از برگزاری این رویداد، ارتقاء مهارتهای کارآفرینی، تجاری، توان مذاکره، متقاعدسازی، کار تیمی و حل مسئله در حوزه کسبوکار بود. در این پژوهش، ۵۶ نفر از دانشگاههای مختلف بودندکه از طریق سامانه ایونت ثبت نام کرده و به عنوان گروه آزمایش در نظر گرفته شدند. بهمنظور گردآوری دادهها، از پرسشنامه کوک برای سنجش مهارت حل مسئله که شامل 19 سوال با طیف لیکرت 7 درجهای (7=کاملاً موافقم تا 1=کاملاً مخالفم) بود و پایایی آن با آلفای کرونباخ برابر با ۸۴/۰ گزارش شده است. همچنین برای سنجش قصد کارآفرینی، از پرسشنامهای با آلفای کرونباخ ۹۱/۰ استفاده شد. نتایج آزمون t زوجی وابسته نشان داد که مقدار P-Value برای متغیر مهارت حل مسئله برابر با 014/0 است. با توجه به منفی بودن میانگین نمرات، یافتهها نشان میدهد که امتیازات پیشآزمون در مقایسه با پسآزمون بیشتر بوده است. در نتیجه، بازیوارسازی طراحی شده در این مطالعه تأثیری معکوس بر مهارت حل مسئله داشته است. از سوی دیگر مقدار P-Value برای متغیر قصد کارآفرینی 734/0 گزارش شده است که نشان میدهد تفاوت معناداری میان نمرات پیش آزمون و پس آزمون در این متغیر وجود ندارد. | ||
کلیدواژهها | ||
بازیوارسازی؛ حل مسئله؛ دانشگاههای مازندران؛ قصد کارآفرینی؛ مهارت دانشجویان؛ مهارت کارآفرینی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 138 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 65 |