| تعداد نشریات | 163 |
| تعداد شمارهها | 6,877 |
| تعداد مقالات | 74,134 |
| تعداد مشاهده مقاله | 137,824,357 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 107,228,824 |
معناشناسی مفهوم انقلاب در ادبیات نمایشی دهۀ 1360 ایران؛ یک بررسی تاریخ مفهومی | ||
| نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 05 مرداد 1404 اصل مقاله (1.57 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfadram.2025.390719.616057 | ||
| نویسنده | ||
| عرفان ناظر* | ||
| دانشکده ی هنرهای نمایشی و موسیقی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران | ||
| چکیده | ||
| چکیده در دهۀ 1360 بیش از هفتاد نمایشنامه بهدلیل نسبت ایدئولوژیک _ انواع شعبات مارکسیستی و اسلامگرایی_ با انقلاب اسلامی (1357)، بهروشنی، از مفهوم انقلاب، به عنوان مفهومی بنیادین بهره بردند؛ اما نمایشنامهنویسان آن دوره بهدلیل گرایشهای فکری گوناگونشان این مفهومِ پرتکرار و تاریخی را به یک معنا بهکار نبردند؛ بلکه دلالتهای طبقاتی، تاریخی (باستانی یا معاصر)، دینی و فراملی را بر آن حمل کردند. در این مقاله با بهرهگیری از نظریۀ تاریخ مفهوم راینهارت کوزلک، کوشیده میشود که مفهوم انقلاب در قلمرو ادبیات نمایشی و در محدودۀ نمایشنامههای انقلابی این دوره، مورد مطالعۀ انتقادی قرار گیرد. نزد این نظریهپرداز برای فهم معنای تاریخیِ مفاهیمِ بنیادین، لازم است که علاوه بر اتکا بر دانش معناشناسی تاریخی، از دو رویکرد درزمانی و همزمانی بهره جست تا مفهومی بنیادینی چون انقلاب در بستر تاریخیاش و همچنین در نسبت با دیگر تعاریفی که از آن مفهوم نزد رهبران سیاسی و روشنفکران آن دوره وجود دارد، مورد تبیین و بررسی نقادانه قرار گیرد. از نتایج پژوهش پیش رو این خواهد بود که معنای انقلاب از آغاز تا پایان دهۀ 1360 با دگرگونیهایی که متأثر از مارکسیسم و اسلامگرایی بهوجود آمدند، بهلحاظ معنایی، بهعنوانِ امری قدیم چیرگی مییابد و معانی دیگر را یا از میان برمیدارد و یا در خود استحاله میبخشد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| انقلاب؛ تاریخ مفهوم؛ معناشناسی؛ دهۀ 1360؛ درزمانی؛ همزمانی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 66 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 40 |
||